Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nöttårta med citronfyllning?

  • AnneNi 30 oktober 2010

    Min svärmor fyller år i veckan och ska firas på lördag. Jag har erbjudit mig att göra tårtan och hennes önskemål var antingen något med nötbotten eller en citronmarängpaj. Eftersom jag gillar att dekorera tårtor känns det lite tråkigt med en paj och nöttårtor har jag inte gjort förut. Nu är min tanke att kombinera våra önskemål och kanske göra någon form av nötbotten, gärna en lite luftig sådan och ev fylla den med lemoncurd, spackla med någon form av marängsmörkräm och täcka samt dekorera med mmf. Tror ni det blir gott? Eller har ni något annat förslag som kan tillmötesgå önskemålen på något sätt? Kanske har någon några bra recept?
    Tack på förhand!

  • AnneNi 31 oktober 2010

    Puff :)

  • Cassiopeya 31 oktober 2010

    Rent spontant känns det lite mycket med både marängsmörkräm och mmf, men jag har aldrig ätit det i kombination så det kanske går jättebra :) Citron är nog bra så det blir lite balans med allt det söta {snicker}

  • siggemums 31 oktober 2010

    Jag tycker att du ska välja att antingen göra en citronmarängtårta och det kan säkert vara gott med nötter i marängsmeten, eller så kan du göra en nöttårta, men jag tror på utan citron.

    Här kommer ett recept på en god nöttårta:
    Vispa: 5 äggvitor hårt
    Blanda 200 g malda nötter med 100 g florsocker och vänd ner i de vispade äggvitorna.
    Grädda i 175 g 20 min

    Bryt tre godischokladflaskor(punch) och häll innehållet över kakan när den kallnat.
    Krossa chokladen och blanda ner i 2 dl vispad grädde och garnera tårtan.

    Om du vill kan jag lägga in ett recept på en citronmarängtårta.

  • Penne 31 oktober 2010

    Vad är mmf?

  • The_mama97mia 31 oktober 2010

    Nötmarängbakelse

    Detta är recept på bakelser men går säkert att göra som en tårta,ngt av det godaste jag ätit!

  • AnneNi 31 oktober 2010

    Tack för svaren!
    MMF är marshmallowsfondant, dvs smälta marshmallows blandat med florsocker som man kan använda istället för sugarpaste el dyl.
    Jag har aldrig smakat marängsmörkräm, men har sett att många använder det för att spackla sugarpastetårtor, men det är möjligt att det blir lite väl sött...
    Kanske en citronmarängtårta hade blivit gott, vill du får du gärna lägga in ett recept siggemums.
    Tar gärna emot fler tips!

  • AnneNi 31 oktober 2010

    Nu har jag funderat lite till och tagit fram ett förslag. Det är lite som jag funderat innan fast med några ändringar. Tala gärna om ifall ni smakat något liknande eller om ni har några tankar om mina smakkombinationer...
    Min tanke är att tårtan ska bestå av tre bottnar, två med nötter och en maräng. Mellan de två första lägger jag lemoncurd (blandat med grädde?) och på nästa lägger jag lite grädde o en del hallon. Ovanpå tårtan brer jag ett ganska tunt lager grädde och täcker med mmf. bottnarna och mmfen är nog väldigt söta, men tanken är att citronen och hallonen bryter av detta bra. Vad tror ni? Vad tror ni om bottnarna, fungerar det? Bör jag ha marängbottnen överst, för att den ska belastas så lite som möjligt, eller blir det bäst i mitten (kanske den gör sig bäst där så smaken bryts bättre?)

  • siggemums 31 oktober 2010

    Citronmarängtårta
    4 st äggvitor vispas till hårt skum med 1 dl socker.
    Vänd sedan försiktigt ner ytterligare 1 dl socker.

    Bred ut smeten till två bottnar på bakplåtspapper.
    Grädda i ugn: 125 g tills marängen känns torr och lossnar från pappret, ca ½ tim.

    Citronkräm:
    Vispa samman i en rostfri kastrull:
    4 st äggulor
    3/4 dl socker
    ½ citron, riv skalet och pressa saften
    Sjud under vispning tills krämen tjocknar.
    rör ner 50 g smör i klicker och låt krämen kallna.
    Bred krämen mellan bottmarna.

    Garnera tårtan med 2-3 dl vispad grädde blandat med ½ msk vaniljsocker,, 50 g smält mörk choklad och tex vindruvor.

  • AnneNi 31 oktober 2010

    Skrivet av siggemums den 31 okt 2010

    Citronmarängtårta
    4 st äggvitor vispas till hårt skum med 1 dl socker.
    Vänd sedan försiktigt ner ytterligare 1 dl socker.

    Bred ut smeten till två bottnar på bakplåtspapper.
    Grädda i ugn: 125 g tills marängen känns torr och lossnar från pappret, ca ½ tim.

    Citronkräm:
    Vispa samman i en rostfri kastrull:
    4 st äggulor
    3/4 dl socker
    ½ citron, riv skalet och pressa saften
    Sjud under vispning tills krämen tjocknar.
    rör ner 50 g smör i klicker och låt krämen kallna.
    Bred krämen mellan bottmarna.

    Garnera tårtan med 2-3 dl vispad grädde blandat med ½ msk vaniljsocker,, 50 g smält mörk choklad och tex vindruvor.


    Tack :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.