Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ny rubrik

  • 14 februari 2000

    Här kan du dela med dig av dina bästa desserttips!/Johan Lindblad

  • elsa-nilsson 17 juli 2012

    Jag har en fråga,men vet inte om detta är rätt plats.Jag hittar aldrig rätt i "djungeln".
    Jag har en son som har blivit diabetiker nyligen.Jag har försökt att baka lite kakor till honom med sötningsmedel (strösuckett).Men det är lögn att lyckas,allt blir bara platt.Jag är noga med att vispa länge och väl,men ingenting jäser upp ändå.Finns det något tricks som jag inte vet?Själv har jag varit diabetiker i många år,men aldrig brytt mig om att baka,jag bryr mig inte så mycket om kakor och andra sötsaker.Men jag vill så gärna baka lite åt min son,han vill gärna ha något gott till kaffet.Tänk om någon kunde ge mig ett tips om hur man skall få ett lyckat bak med sötningsmedel.
    Tack på förhand från
    Diabetesmamman

  • boz1965 17 juli 2012

    Problemet med många sötningsmedel är att de mister sin sötma vid långvarig upphettning (som kok och bak) och blir istället beska.

    Mitt tips är att du provar stevia som är ett >naturligt< sötningsmedel. Hittar du inte det i din butik så kan du köpa via nätet:

    http://www.steviavital.se/

    Eller:

    http://www.stevia.se/index.php?osCsid=6f7696a8cce61871cfa13e5db6e6f167

    Jag är typ 2-diabetiker och använder stevia i allt från morgonkaffet till matlagning och bak. Jag är jättenöjd. Det kan verka lite dyrt med det är oftast mycket drygare än de vanliga, kemiskt framställda sötningsmedlen.

  • Memelie 18 juli 2012

    Det finns ett recept här på mjuk pepparkaka som är diabetesanpassad. Den är kanon, jag har gjort den på jobbet flera gånger (jobbar på café). Den är faktiskt riktigt god, för att vara utan massa socker...

  • Saranna 1 augusti 2012

    sen kommer det också till det att tekniskt sett behöver du inte häller baka med sötningsmedel om du bakar saker som ska jäsa, som t.ex. bullar, då jästen äter upp (största delen av) det socker/sirap/sötningsmedel som tillsats... Det är det som funger som näring åt jästen så att den ska jäsa.
    Men i andra fall rekomenderar jag stevia, delvis för att det är naturligt, delvis för att det lämnar ingen bitter eftersmak (vilket jag iaf tycker att de andra sötningmedlen gör)
    //Dotter sen 22år tillbaks till en mor (som är till utbildningen kock) med typ-1 diabetes

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.