Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

nyttigt godis!

  • maja_90 30 juli 2011

    är de någon som har nå bra tips på gdis som är nyttigt?
    jag har tänkt bli av med mitt socker beroende..
    skulle vara tacksam med lite hjälp :)

  • pleta 30 juli 2011

    Nötter innehåller ju bra fetter och inget socker, men det är ju väldigt kaloritätt godis.
    Jag brukar göra en dippa på turkisk yoghurt och doppa allt från blomkål och broccolibitar till gurka, paprika svamp och morötter. Dock så kanske borde du undvika morötterna om du inte vill provocera ditt sockersug.

    Jag brukar också ha flera lådor med körsbärstomater liggandes i kylen i fall jag blir sugen - bara att gå och småplocka utan att få dåligt samvete. =)

    Hempoppade popcorn är inte illa det heller, likaså med salta pinnar - fast de är ju förstås väldigt salta..

  • bengoz 19 augusti 2011

    Fruktsallad, fruktsmoothies, avokado brukar jag äta med lite örtsalt, rostade solroskärnor, torkade frukter t.ex. russin, äpplen eller aprikoser, mörk choklad.

    Du kan göra något som kallas "american sweets". Gör såhär:
    1. Träd en banan på ett grillspett,
    2. smält mörk dietorelle choklad (eller mörk blockchoklad) och doppa bananen i detta så att den täcks av choklad.
    3. hacka nötter, eller kokos och rulla bananen i detta i en skål så att den täcks.
    4. Lägg in bananerna på en tallrik i frysen. resultatet blir ett nyttigt och gott smalalternativ till glass! frysta bananer är jättegott! :)

  • Erajscha 19 augusti 2011

    Ska du bli av med sockersuget måste du undvika sött, inklusive frukt. Morotsstavar, gurkstavar och blomkålsbuketter som du har någon god dipp till kan funka. Gillar du skaldjur kan man äta räkor som snacks. Ostkuber är en annan idé.

  • The_mama97mia 19 augusti 2011

    Vi har sällan sött som snacks hemma, inga fans av lösgodis heller, god choklad o sånt kan slinka ner dock.

    Jag håller med andra - grönsaksdipp är perfekt, så här års är morötterna så mjälla o fina o jag älskar att dippa doppa i Herbamare örtsalt.
    Paprika i lagoma bitar med, gurkstavar, lök i bra dipp-storlek, här går det med det mesta.

    Även om en del grönsaker/rotsaker har en viss sötma så är det väl inte samma som raffinerat socker!

  • The_mama97mia 19 augusti 2011

    ... och... baka eget knäckebröd vet jag! Uj så gott!
    Gärna ett på surdeg!
    Behövs bara yttepyttelitet smör eller ngn bra ost så är man hemma!

  • Mistys 19 augusti 2011

    Beror på vad du menar med "nyttigt"
    Finns ju olika sätt att se på den saken. Vissa vill ha kalorisnålt och fettsnålt. Jag själv äter enligt LCHF och blev av med allt sötsug på tredje dagen. Jag unnar mig mycket gott vid vissa tillfällen men här gäller fettrikt och utan socker och mjöl som påverkar blodsockret och därmed sötsuget. Jag gör eget tillåtet godis och bakar mycket smaskiga kakor som inte ger sötsug.
    Så som sagt vilken typ hade du tänkt dig? Mina godisar är inte nyttiga för en viktväktare och deras godis är definitivt inte nyttiga enligt mig!

  • Rajdon 19 augusti 2011

    Frukt typ Apelsin och andra syrliga och sura frukter....

  • maxxess 19 augusti 2011

    godis och godis.. Det finns ju annat att ta till som är gott när man är sugen på något, dessa har jag testat:

    supersnabba och supergoda "kex"
    Knäckekex

    Dessa behöver längre rostning och sedan lite eftertorkning i ugn efter kryddning, mkt gott att knapra på om man kryddar rejält
    Rostade kryddiga kikärter

    Detta förslaget är kanske lite udda, men jag älskar att dra i mig en omgång av detta både när jag är hungrig eller bara sugen på något. Bästa receptet jag provat hittills:
    Pizzasallad

    Popcorn är också en trogen vän framför TV:en (inte för att salt är så nyttigt, men ändå :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.