Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ögonblink - choklad dryckspulverr

  • Marra-girl 25 januari 2010

    nån spm vet hur man gör ögonblink själv?
    chokladpåulver som man bara behöver bland amed vatten och få typ oboy
    vet att det ska vara mjölkpulver nån som kan hjälpa mig
    Marra-girl :D

  • ludde3pojken 3 februari 2010

    Jag brukar blanda torrmjölk med oboypulver. En påse torrmjölk ger en liter tillsätt så mycket oboy som du själv önskar.
    Jag har detta i en burk samt tar med en termos med kokhett vatten enkelt att blanda på utflykt tex.

  • sikaal 3 februari 2010

    Hej!
    Jag hade alltid med mig "eget" pulver när jag jobbade. Så här gjorde jag: 1 påse torrmjölk (2,5 l), 4-5 msk cacao och 2-3 msk strösocker. Jag ville inte ha för söt! Om det skall vara som O´boy behövs det säkert 5-6 msk socker, man får prova sig fram. Blanda med inte föör varmt vatten, då kan mjölkpulvret klumpa sig!
    Lycka till
    Lena

  • boz1965 3 februari 2010

    Det ska vara lite vanilj i också om man ska få till den "rätta" smaken.

    Jag brukar göra såhär när jag ska ge mig ut i kylan:

    Mjölk
    Mörk kvalitetschoklad, minst 70% - ta efter smak.
    Några droppar vaniljextrakt
    Strösocker efter smak

    Först av allt: Koka upp vatten - lika mycket som ryms i din termos och slå på termosen och skruva på locket.

    Koka upp mjölken och lägg i chokladen (som du har krossat innan). Droppa i lite vaniljextrakt, men var försiktig - extraktet har MYCKET smak. Tillsätt sockret och låt småputtra under omrörning tills chokladen har smält och sockret har löst upp sig.

    Slå av vattnet från termosen, som nu är "varm å go" och slå på din choklad.

    Att värma upp termosen innan man slår på chokladen gör att chokladen, kaffet, teet eller vad man nu har i den håller värmen mycket längre.

  • Marra-girl 7 februari 2010

    Skrivet av sikaal den 3 feb 2010

    Hej!
    Jag hade alltid med mig "eget" pulver när jag jobbade. Så här gjorde jag: 1 påse torrmjölk (2,5 l), 4-5 msk cacao och 2-3 msk strösocker. Jag ville inte ha för söt! Om det skall vara som O´boy behövs det säkert 5-6 msk socker, man får prova sig fram. Blanda med inte föör varmt vatten, då kan mjölkpulvret klumpa sig!
    Lycka till
    Lena


    TACK FÖR DET FUNKAR PERFEKT PRECIS SOM JAG VILLE HA!!!

  • sikaal 7 februari 2010

    "Väl bekomme!":D

  • Carina96 7 februari 2010

    Där finns sånna som man kan blanda med varmt vatten. Finns att köpa i vanliga mat affären.

    Lycka till(H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.