Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Olika sorters vanilj

  • knyppeltanten 12 oktober 2010

    Jag läser sida upp och sida ner med ljuvliga recept på olika kakor och hittar en hel del frågetecken för mig.
    Det finns både vaniljarom och vaniljessans, vad är skillnaden? Dr Oetkers vaniljessans har jag använt och tyckte att det smakade vanilj alls, kanske mer åt apelsinhållet.
    Sen finns det vanillin-, vaniilj- och äkta vaniljsocker. Är det olika styrka och måste jag ha flera burkar hemma eller är det bara att ersätta med det man har? Annars dunstar det väl av om det blir ståendes.
    Är det någon som kan göra mig klokare på detta?

  • idea_ 12 oktober 2010

    Aromer och essanser blandar jag alltid ihop betydelsen på, det ena är en urlakning av vaniljstången i någon vätska, den andra är konstgjord vaniljsmak.
    Vanillin är konstgjord vaniljsmak, finns flera varianter men i slutändan tillverkas båda av läskigheter. Äkta vaniljsocker och vaniljsocker är florsocker mixat med ibland bara vaniljfrön, ibland både vaniljfrön och finfördelad vaniljstång. Det ena av de båda går att ersätta med det andra, en jag föredrar vaniljsocker över vanillinet (efter att ha läst om vad det utvinns ur).

    Dom som är mer insatta i aromer och essenser kan väll kompletera.

  • knyppeltanten 12 oktober 2010

    Tack, då ska jag köpa riktigt vaniljsocker nästa gång.

  • svengelsk 12 oktober 2010

    Jag har inte hittat vaniljsocker i England, bara essens. Om paketen från Sverige tar slut, brukar jag sticka ner en vaniljstång i en burk med socker, men då får man ta hela sockermängden från den burken, för smaken blir inte stark.

  • croxie64 13 oktober 2010

    Skrivet av svengelsk den 12 okt 2010

    Jag har inte hittat vaniljsocker i England, bara essens. Om paketen från Sverige tar slut, brukar jag sticka ner en vaniljstång i en burk med socker, men då får man ta hela sockermängden från den burken, för smaken blir inte stark.


    Jag brukar köpa vaniljsocker på Tesco. Märket är Fiddes Payne och det kan ta lite tid att hitta i hyllorna. Oftast så finns det i närheten av hyllorna med World Foods. I ett par butiker så hittade jag det på samma hylla som de asiatiska ingredienserna.

    Du kan också hitta det online: http://www.fiddespayneshop.co.uk/vanilla-sugar-37-p.asp

    Innan dess så köpte jag vaniljsocker i en av de mindre hälsokost affärerna i Chesterfield. Dyrare, men så gott som identiskt med det svenska originalet :)

  • Amika 13 oktober 2010

    Essens är direkt utvunnet ur vaniljen.

    Men sen finns det tre olika sorters aromämnen.

    Naturliga aromämnen, som extraheras direkt ur bär eller frukt etc, genom exempelvis destillation

    Naturidentiska aromämnen, som framställs på kemisk väg, men är identiskt lika de naturliga ämnena i den kemiska strukturen

    Syntetiska eller konstgjorda aromämnen, som är framställda på kemisk väg utan likhet i naturen

    Men oftast när man talar om arom, så är den konstgjord.
    Jag väljer essens.

  • Marre73 14 oktober 2010

    Använder mig själv alltid av Dansukkers vaniljsocker, följer nästan aldrig recept till punkt och pricka utan tar nästan alltid mer(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.