Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ostadig chokladfondant

  • knyppeltanten 31 december 2012

    Jag gjorde chokladfondant idag. Recept från Halvåtta hos mig
    Antal portioner: 5
    Ingredienser
    100 g smör
    100 g mörk choklad
    4 st ägg
    100 g socker
    60 g mjöl
    Frys dem och grädda sen i 200 grader i 10 min.

    Jag hade 6 formar (vita liksom randiga i porslin) istället för 5 och gräddade i 9 min. Den var lite gräddad efter kanterna och i mitten var det en fortfarande sval "kula". Gräddade den andra i 11 min och den lossnade lätt ur formen (smörad och mjölad med kakao) men kapsejsade och där var också en sval kula i mitten.
    Vad har jag gjort för fel? Jag har fyra kvar så jag ska pröva att grädda nästa i 15 min men det blir nog i morgon. Vi hade glass till så det blev ungefär som glass med varm chokladsås, gott blev det i alla fall.

  • Amika 1 januari 2013

    Det verkar som att tiden för gräddning är för kort i din ugn när de är frysta. Det är ju olika i alla ugnar. Men testa att grädda de andra längre. Det kan bero på chokladkvalitet, att man i din ugn får grädda dem lite längre eller så. Det finns lite olika tankar. En annan sak som kan skilja är också ifall du använt margarin eller riktigt smör och vad de i receptet använde. :)
    Men som sagt var, jag hade utökat tiden för gräddning med några minuter och testat mig fram på det sättet. :)
    Lycka till!
    Mvh
    Jonna

  • knyppeltanten 1 januari 2013

    Tack. Jag ska pröva med längre tid i kväll.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.