Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ostkakans dag!

  • 14 november 2007

    Hej, hej!
    Vet ni att det är ostkakans dag idag?
    Jag har laddat med en "köpeostkaka" till gubben
    och gjort en nyttigare variant till mig (finns bland mina recept). Grädde och hallonsylt ska vi ha till så klart. (Y)

    Äter du ostkaka eller är det en utdöende rätt?

    Mvh/Bia-Nemorosa

  • anluk 14 november 2007

    VAA har jag fullständigt missat. Och jag som ÄLSKAR ostkaka. Helst skall det ju vara hemmagjord!! Min syster gjorde världens godaste men tyvärr finns hon inte här hos oss längre utan får göra det till änglarna istället.

  • e_p_a2000 14 november 2007

    Ostkaka är jättegott, Min mormor gjorde altid ostkaka till mig, hon gjorde en sorts pumpakaka som smakade lite som ostkaka också. Ostkaka är definitivt inte utdöende.

  • matvraket 14 november 2007

    Åh, jag gillar ostkaka! Eller snarare älskar det! (L) Min mamma brukar göra hemmagjord, men jag har inte vågat mej på det ännu... Men jag brukar köpa också, även då den inte är lika god som hemmagjord. Men den fungerar då man får sit värsta ostkakesug! :D

  • evaldo 14 november 2007

    Det är mums med ostkaka, hemgjord helst. Vissa sorter av den man köper är också god.
    Vid julen ska det vara ostkaka med hjortronsylt, ett måste.

  • Jinan 14 november 2007

    hmm ostkaka är jättegott, tyvär jag visste inte att det är ostkakans dag idag:(
    men man kan väl äta det imorgon också :p

  • irrevirre 14 november 2007

    Ostkaka JAAAA!
    Som smålänning (numera bosatt i Skåne) är jag uppfödd med att på fest serverades ostkaka.
    Min mormor gjorde mängder. Min man, som kommer från Tyskland, smakade det första gången hos min mormor och han fullkomligt älskar det!
    Men Frödinge ostkaka är faktiskt väldigt god den också.
    Här i skåne har man haft spettkaka isället. Men det förstår jag mig inte alls på.
    Men de som har ätit det som barn gillar kanske det... ?

  • ThomasP 14 november 2007

    Ostkaka kan man äta varje dag//Thomas

  • Lena 15 november 2007

    Nä inte ostkaka för min del.

  • Luna 15 november 2007

    Oj.. Det hade jag helt missat..
    Ostkaka som är så gott. Har dock inte ätit det på flera flera år nu...

    Kanske ska göra mig en liten till middag om jag hinner.

  • Jessika 15 november 2007

    Det är jättegott men ostkakans dag har jag helt missat. Det ska jag lägga in i almanackan för nästa år.(H)

    Jag gjorde till advent förra året en variant med saffran i. Det blev jättegott.

  • stallperso 22 januari 2010

    tja, jag tycker ostkaka är sådär.

  • Countrygirl 22 januari 2010

    Brostorps ostkaka är den bästa som finns!(Y)

  • Erajscha 22 januari 2010

    Kan man göra sockerfri ostkaka?

  • Countrygirl 22 januari 2010

    Skrivet av Erajscha den 22 jan 2010

    Kan man göra sockerfri ostkaka?


    jag vet att man kan göra glutenfri men man borde kunna göra den sockerfri också.

  • sikaal 22 januari 2010

    Skrivet av Countrygirl den 22 jan 2010

    Brostorps ostkaka är den bästa som finns!(Y)


    Håller med!(L)
    Vi laddade i somras, men nu är de slut:'(

  • sikaal 22 januari 2010

    Skrivet av Erajscha den 22 jan 2010

    Kan man göra sockerfri ostkaka?


    Det finns i alla fall att köpa. Den brukar ha blå översida.

  • osita 22 januari 2010

    Ostkaka med jordgubbssylt eller björnbärssylt!!!!!!!!! mmmmmmmmmmmmmmm
    tur att man kan köpa i portionsförpackning och ha till dessert veje dag om man vill........ (L)

  • Ada1939 22 januari 2010

    Vrigstads ostkaka ska det vara, om inte den är hemmagjord, den smakar precis som om den vore gjord hemma. Ingen annan
    duger hemma hos oss.

  • ros 22 januari 2010

    :)Vrigstad ostkaka är bäst(Y)

    Servera den ljummen med lättvispad grädde, hjortronsylt eller hallonsylt till.

    :)Den smakar som hemmagjord, lite att tugga och med mandelbitar i.

    Den finns även som sockerfri

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.