Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Paltbröd

  • boz1965 19 oktober 2008

    För en tid sedan var det någon som frågade om recept på paltbröd. Här är Cajsa Wargs recept:

    Paltbröd

    Sedan blodkorv och palt är gjord, tages den övriga bloden och uppspädes med en tredjedel varmt korvspad eller dricka, varuti lägges hackad lök, peppar, ingefära, salt, mejram och timjan; däruti knådas så mycket grovt rågmjöl, att det bliver som en lagom hård spisbrödsdeg, lägg god jäst däruti, och låt det jäsa som en annan deg, baka därav kakor i samma fason som spisbrödskakor och gör hål i dem, så stora att de kunna trädas på stänger, låt dem jäsa som annat bröd uti ett varmt rum och sedan gräddas i ugnen; när de äro väl gräddade trädas de på stänger, vilka läggas upp under taket, uti ett varmt rum, till dess kakorna bliva väl torra och möra, då de kunna som annat bröd förvaras och hålla sig hela året; när man härav vill något bruka så lägges det uti uppkokat vatten som är litet saltat eller om något salt köttspad är för hand och låter det så länge däruti koka, till dess det bliver mjukt, då det upptages och smältes fett uppå; detta är en god och spissam mat för tjänstefolk.

  • bib 27 oktober 2008

    Paltbröd. den tjocka brödkake varianten, bakas av Bull-Olles Bageri i Bollnäs. De går att hitta på internet och telefon på hitta.se.
    Dessutom hittade jag recept på palt-bröd från Coops hemsida.

  • lillawe 27 oktober 2008

    (Y)Jag hittade recept på bröd bakat av paltspad ibland recepten här på matklubben.:p Det blev mycket bra!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.