Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannacotta

  • jollo10 3 juni 2013

    Hej

    Den 15 juni tänkte vi ha en trevlig släktträff där det kommer komma cirka 30 personer. Jag tänkte till dessert göra pannacotta eftersom det är enkelt och går att göra till många och går att förbereda vilket är positivt när 30 personer ska äta dessert.

    Det kanske är lite tråkigt att göra pannacotta eftersom det är så eneklt och jag går på kockskola och då kanske folk förväntar sig mer. Men jag tänkte göra en pannacotta med en härlig frisk jordgubb\hallonsås med vaniljcrumble ( vaniljsmuldeg som man rostar i ugn så blir det krispigt och kolaaktigt).

    Nu i helgen testade jag göra desserten. Jag gjorde en vitchokladspannacotta men jag blev icke nöj med smaken. Dessutom skulle det krävas mer än 500 gram vitchoklad till 30 personer så jag tänkte att en vanilj och citron-pannacotta hade varit gott och friskt efter att ha ätit rostbiff med potatissallad, och då är min fråga

    Har någon av er härliga mat-människor ett bra recept en pannacotta med smak av citron och vanilj?

  • jollo10 3 juni 2013

    PUff

  • Tussilago_Flikkan 3 juni 2013

    Gör en vanlig vaniljpannacotta med vaniljstång efter konstens alla regler.
    Häll den varma pannacottablandningen i en stor skål och täck ytan med plastfilm - låt kallna helt.
    När den är kall så vispa upp den ordentligt.. helst med vingen i en degblandare typ kitchenaid men annars med elvisp. när du precis vispat upp den så den börjar bli krämig - häll i hemgjord eller köpt lemoncurd. vispa samman, smaka av så du har lagom med lemoncurd och spritsa eller häll sen i glas.
    Den kommer sätta sig lite igen efter en liten stund i kylen.
    Pannacotta blir krämigare och i mitt tycke godare om man vispar upp den.. alla vaniljfrön lägger sig alltid i botten ändå i serveringsglasen och vispar man upp den, så vispas fröna in i smeten igen.
    Vispa inte för mycket bara, den tjocknar lite an vispandet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.