Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannacotta som tårtfyllning

  • SaraW 4 maj 2008

    Hej allesammans!

    Jag ska baka en gäng tårtor till min systerdotters konfirmation om några veckor. Har tänkt göra franska moussetårtor i smakkombinationerna blåbär/vanilj och hallon/mjölkchoklad. Brukar normalt sett göra vaniljmousse, men den här gången är jag lite sugen på att prova vaniljpannacotta som fyllning. Hade tänkt mig något i stil med tårtbotten-blåbärspuré-pannacotta-tårtbotten osv och sedan toppa med blåbärsmousse.
    Jag tänkte därför höra om någon har provat pannacotta som fyllning. Är det enklast att låta pannacottan stelna i separata formar eller bör man hälla på smeten på tårtbotten och låta stelna där?

    Tacksam för alla tips och råd!

    /Sara

  • Ninchenforever 4 maj 2008

    Hejsan! Min spontana reaktion är att det inte fungerar. Men det skadar aldrig att testa, gör det dock rätt så snart så att du kan tänka ut en annan fyllning om det inte fungerar.Du kan när du testar låta halva pannacotta smeten stelna i separata formar och häll på resten på tårtbottnen.

    Jag är nyfiken på hur det blir.

  • irrevirre 4 maj 2008

    Jag är också mycket tveksam. Tror att pannacottan kommer att kännas för "stel" eller kompakt eller hur jag skall uttrycka mig.... inte tillräckligt krämig gör att agera fyllning.

  • zonale 4 maj 2008

    jag måste nog också sälla mig till skaran av de tveksamma.:) Tror inte att pannacottans konsistens är så lämplig just till tårtfyllning.

  • monac 4 maj 2008

    skadar inte att testa....tanken lät frestande....skulle det funka så skulle det ju bli "suuuuper gott" antagligen!:p

  • cattis08 4 maj 2008

    Låter onekligen suuuuper gott om det skulle fungera (Y)
    Men ställer mig också tveksam till att ett vanligt pannacotta recept skulle fungera.
    I tårtor vill man ju ha lite lösare fyllning så att bottnarna inte upplevs för torra.
    Men om du hittar ett lite lösare recept på pannacotta och lyckas vore det kul att få se receptet.
    Det samma gäller dina franska moussetårtor, skulle gärna ta recept på dem :D eftersom även jag har konfirmation här hemma om någon vecka.

  • SaraW 4 maj 2008

    Tack så mycket för era snabba svar.

    Jag har blivit serverad tårta som hade vaniljpannacotta som fyllning och det var så himla läckert. Har dock inte möjligheten att få tag på receptet. Har själv tvekat och tänkt att det bli för torrt, men tänkte att en riktigt saftig blåbärspuré kanske blöter upp botten lite grann. Jag hittade ett recept på en bröllopstårta i boken "Tillfällen att njuta en smula". Där hade man fläderpannacotta som fyllning och då lät man den stelna separat. Receptet var dock för 75 portioner och känns lite svårt att översätta till en 12-bitarstårta. Tillagningstiderna borde bli helt annorlunda. Ska nog prova vanlig pannacotta här till helgen, tror jag. Man måste ju inte ha något särskilt att fira....=)

    Jag har inga särskilda recept på moussetårtor utan brukar experimentera rätt så friskt och det har blivit lyckat hittills. Vaniljmousse och chokladmousse gör jag själv men övriga mousser brukar jag blanda på pulver som jag köper i den lokala tårtbutiken (engelska tårthuset) eller på kakburken.se. Blandas med lite vatten och vispad grädde och ger alltid garanterat lyckat resultat. Bärmousserna är så ljuvligt syrliga så tårtan känns alltid ganska lätt och frisk, trots att den egentligen innehåller mer grädde än en hederlig gräddtårta. Jag gör en vanlig tårtbotten (med hett vatten och potatismjöl) och smaksätter sedan med vanilj, kakao eller någon spännande essens. Dekorerar sedan med färsk frukt, bär, chokladflarn, marängstänger eller vackra sidenband.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.