Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannacotta-tips?

  • smoothieking 3 februari 2012

    Jag har tänkt göra pannacotta i små glas att bjuda på när jag fyller år. Jag hade tänkt köpa små glas i hårdplast eftersom vi blir så många, men då tänkte jag fråga om det finns någon risk att glaset smälter eller ändrar form då jag häller varm "pannacotta-smet" i glasen innan dem ska kylas? Läste i några recept att man ska låta smeten koka upp på plattan och sen hälla upp i glas. Om man väntar tills det har svalnat lite kanske det hinner stelna eller bli klumpar?

    Jag är ny på området så tyckte att det var bäst att fråga så jag inte får pannacotta över hela köket!

    Tar gärna emot lite övriga pannacotta-tips också!

  • NatalieO 3 februari 2012

    Jag skulle inte använda plastglas.. Just som du säger, plast smälter, blir missformat och kan ge avsmak i maten. Men om man låter grädden svalna innan du häller upp så blir det inte heller bra, precis som du skrev. Det är en jättegod efterrätt och jag skulle råda dig till att använda riktiga formar i glas, för säkerhetsskull. Eller så testar du en liten mängd innan din födelsedag och ser hur resultatet blir, om du använder plast använd hårdplast, använder du mjukare plast kan jag garantera att det smälter.

    Ett annat panna-cotta tips som jag tycker är mer tilltalande för ögat, använd färska bär ovanpå pannacottan istället för sylt som vissa använder. Kanske en självklarhet, kanske inte, men mycket godare och trevligare då bären är lite syrliga i sig och gör sig perfekt till den söta grädden.

    Lycka till! Hör gärna av dig hur du gjorde och hur det blev.

  • A1ean 3 februari 2012

    Jag har ett tips på vad du kan ha i panna cottan.

    På italienskan i skolan så gjorde vi panna cotta med vit choklad i. När det stelnat lägger sig chokladen överst och bildar en hinna. Det kanske låter konstigt, men vi gjorde den varje år innan vi slutade för terminen och den var mycket populär :)

    Lycka till!

  • NatalieO 3 februari 2012

    Skrivet av A1ean den 3 feb 2012

    Jag har ett tips på vad du kan ha i panna cottan.

    På italienskan i skolan så gjorde vi panna cotta med vit choklad i. När det stelnat lägger sig chokladen överst och bildar en hinna. Det kanske låter konstigt, men vi gjorde den varje år innan vi slutade för terminen och den var mycket populär :)

    Lycka till!


    Det låter mycket intressant! Kokar du alltså chokladen tillsammans med grädden och när det stelnar så lägger sig chokladen överst? Har du bär på också eller bara som det är ?

  • tojve 3 februari 2012

    Om du bor nära IKEA kan jag rekommendera att köpa deras små ljuslyktor att göra pannacottan i. Lagom stora, kostar typ 4 kr styck och tål värmen bra. Vi gjorde i sådana vid vårt bröllop, blev jättefint. :)

  • Bumbis 3 februari 2012

    Jag har flera gånger gjort pannacotta i plastglas. Vänta bara en liten stund så att den inte är jättehet utan bara varm. (Den börjar inte stelna förrän den börjar att kallna i ett kylskåp eller uterum tex.) Plastglasen klarar det utan problem.

  • littlejohn 3 februari 2012

    Skrivet av Bumbis den 3 feb 2012

    Jag har flera gånger gjort pannacotta i plastglas. Vänta bara en liten stund så att den inte är jättehet utan bara varm. (Den börjar inte stelna förrän den börjar att kallna i ett kylskåp eller uterum tex.) Plastglasen klarar det utan problem.


    Har gjort samma sak som dig flera gånger och det blir jättebra.

  • A1ean 3 februari 2012

    Skrivet av NatalieO den 3 feb 2012

    Det låter mycket intressant! Kokar du alltså chokladen tillsammans med grädden och när det stelnar så lägger sig chokladen överst? Har du bär på också eller bara som det är ?


    Ja, precis. Vi hade hallonsås till, men frysta bär går lika bra.

    Jag tänkte lägga ut receptet, men det fanns redan. Om du söker på vit chokladpannacotta och tar Amikas recept så ser du hur man gör :) Det var ett exakt likadant recept som jag fick av min italienskalärare :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.