Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparkakorna blev mjuka

  • Loh 26 november 2011

    Bakade pepparkakor igår kväll med dottern med köpt deg, enklast så ;-)
    Lade de i en burk och nu är alla mjuka...
    Kan jag göra något åt dem, i efterhand? Vad ska jag tänka på nästa gång i bakar? Första satsen svalnade kanske för snabbt, i uterummet? Resten fick svalna inne.

  • boz1965 26 november 2011

    Låter som om burken inte har varit tät och kakorna har dragit åt sig fukt. Nu är jag inte bagare men jag hade nog provat att torka dem i 100 grader i ugnen i 15 - 20 minuter med luckan en aning på glänt som man gör med skorpor och biscotti. Lägg sen över dem i en lufttät burk.

    Är kakorna mjuka och soggiga i alla fall så har man ju inte mycket att förlora på att testa.

  • blekegreven 26 november 2011

    Kán bero på flera olika saker när kakor blir mjuka så fort. Men jag skulle tippa på att det beror på ett av tre:
    Antingen var de inte riktigt färdigbakade rakt igenom (vanligt problem med köpedeg då den blir brun innan den är helt klar), eller så kan det bero på att de inte var helt avsvalnade när de förpackades (och fortfarande ångade lite), eller möjligen att det var väldigt fuktigt eller kallt där de svalnade så att det bildades kondens.

    Det kan förstås också bero på otät burk, men då brukar det ta lite längre tid innan kakorna känns muka (om man inte har det väldigt fuktigt hemma)

    I vilket fall som helst borde det mycket riktigt gå att torka/baka om dem i ugnen.

  • Loh 27 november 2011

    Tack för svaren!
    Burken är lufttät, så tror nog att det var kombinationen att en del av dem svalnade i uterummet och att jag lade ner alla rätt så snart i burken.
    Ska testa att torka dem! Fast jag får nog inte ta alla, för plötsligt gillar dottern mjuka pepparkakor
    ;-)

  • husmusen88 27 november 2011

    Gjorde samma sak ett år förut, hade för brottom när jag packade pepparkakorna så de var lite varma. Vips så var de mjuka pepparkakor istället.

    orkar du inte torka dem, så krossa dem istället och gör en pepparkakscheezecake :)

  • jas65 27 november 2011

    Man skall aldrig ha bråttom vid bak och matlagning. De skall svalna i RT och skall gräddas klart och förpackas i lufttät burk.

  • Loh 28 november 2011

    Jag torkade dem i ugnen som boz1965 tipsade om - och vips hade jag knapriga goda pepparkakor igen {laugh}
    Tack!

  • boz1965 28 november 2011

    .

  • boz1965 28 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 28 nov 2011

    Skrivet av Loh den 28 nov 2011

    Jag torkade dem i ugnen som boz1965 tipsade om - och vips hade jag knapriga goda pepparkakor igen {laugh}
    Tack!




    (Y)

  • Kakan1986 29 november 2011

    Jag funderar på att köpa pepparkaksdeg iår och göra eftersom tiden saknas till att göra det mer avancerat... Tips på vilken deg man kan använda?

  • Liindis 29 november 2011

    Lägg sockerbitar i kakburken de fångar upp fukt!:)

  • asasto 29 november 2011

    Skrivet av Kakan1986 den 29 nov 2011

    Jag funderar på att köpa pepparkaksdeg iår och göra eftersom tiden saknas till att göra det mer avancerat... Tips på vilken deg man kan använda?



    Det tar inte många minuter göra pepparkaksdeg ifall man har en matberedare bara slänga i och trycka på knappen och sedan låta degen vila i kylskåpet något dygn och det blir ju så enormt mycket godare än köpedegen

  • ekr 29 november 2011

    OM man nu skulle tycka mycket om degen som den är, alltså ogräddad, är det också en stor fördel att göra den själv istället för att köpa färdig det. Man kan ju utesluta bikarbonat/bakpulver/hjorthornssalt och därmed få en mycket, mycket godare deg att smaska i sig, utan bakpulver-bismak!

  • husmusen88 29 november 2011

    Skrivet av ekr den 29 nov 2011

    OM man nu skulle tycka mycket om degen som den är, alltså ogräddad, är det också en stor fördel att göra den själv istället för att köpa färdig det. Man kan ju utesluta bikarbonat/bakpulver/hjorthornssalt och därmed få en mycket, mycket godare deg att smaska i sig, utan bakpulver-bismak!




    Och framför allt utan magknip ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.