Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparkaksdeg

  • llinan 4 december 2008

    Snälla kan ni ge mig ert bästa recept på pepparkaksdeg, jag tycker att den färdigköpta inte blit till goda pepparkakor. Jag har tyvärr blivit av med mammas recept . Tacksam för hjälp.

  • lisbethv 4 december 2008

    Tant harriets pepparkakor recptet finns i Vår kokbok som jag tycker är en bra kokbok

  • Forsen 4 december 2008

    Hej, det här receptet har jag använt i många år, pepparkakorna får fin färg, god smak och är riktigt knapriga! Tror att receptet heter Eksta pepparkakor och fanns på Dagens Nyheter´s hemsida för några år sedan.
    Ingredienser:
    250 g smör
    4 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 dl vatten
    2 msk kanel
    1 msk mald kardemumma
    1 msk malda nejlikor
    1 msk bikarbonat
    15 dl vetemjöl + lite till utbakning
    Mät upp socker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp blandningen som hastigast och lyft sedan bort kastrullen från värmen.
    Skiva smöret och lägg det i en stor bunke tillsammans med alla kryddorna. Slå på den heta sockerblandningen och låt allt stå tills smöret eller margarinet smält. Rör om då och då. Låt svalna så att det blir ungefär rumsvarmt.
    Blanda mjölet med bikarbonat och rör ned detta i smeten, och arbeta ihop den ganska lösa degen (den blir stadigare senare).Låt degen vila svalt ett till två dygn innan den bakas ut.

  • Smulpajen 4 december 2008

    Jag bakar ofta franska pepparkakor till jul. Det går fortare och är godare tycker jag. Vanliga pepparkakor äter man så mycket ändå.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.