Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparkakshus!!!

  • Lintu 26 november 2008

    Typ en av de roligaste sakerna med julen är å göra pepparkakshus. Eller hus å hus. Det här året planerar jag å göra ett hus i miniatyr av vårat eget (: Någon annan som brukar göra pepparkaksslott eller liknande? Skulle vara kul å se bilder eller få några tips(:

  • elpatron 26 november 2008

    Jo, jag försökte göra ett hus på ett par kvadratmeter med fönster och allt, skulle sätta in en öppen spis och allt, o lägga tegel på men det höll inte. Skitdeg, dom lovar mer än dom håller.
    Tänkte anlägga en liten trädgård utanför oxo. Hade blivit najjs, men men... :(

  • lindaO 26 november 2008

    Jag har precis gett upp för ikväll med våra pepparkakshus! I söndags skar vi ut och bakade husdelarna, men de visade vara alldeles för tjocka för att vilja sitta ihop! Åh vad sur jag har varit på det där himla huset ikväll! Men ska ta nya tag imorgon och baka ut degen mycket tunnare.

    Vi hittade en jättesmart grej på Coop som jag vill tipsa alla om: kristyr på tub! Jätteenkelt att spritsa fina mönster på väggar och tak!

    Här är en bra sida: http://www.coop.se/includefiles/moduler/ccms/show_page.asp?iMappeID=422&sSideNavn=Pepparkakshus

  • elpatron 26 november 2008

    måste finnas ngt bättre sätt att få hållbar deg som blir RAK så man kan sätta ihop det bra...
    man ska ju inte behöva använda vinkeljärn o skruv ju

  • lindaO 26 november 2008

    jamen precis. det är också jättesvårt att limma med smält socker. någon som har något annat alternativ på vad man kan använda?

  • NewDown 27 november 2008

    Förra året skulle min man göra pepparkakshus med barnen, de hade jätte trevligt och när jag kikade in i köket till dem så höll de på att limma ihop huset med smältlim.:)
    Med andra ord fick vi ett oätligt pepperkakshus men det blev fint och det höll hela julen.

  • Lenkan 27 november 2008

    Jag brukar foga samman mina kanter med kristyr, kanske inte alltid blir lika snyggt som med smält socker, men det brukar hålla

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.