Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizzadeg

  • DevourMe 14 juni 2008

    Hejsan:D
    jag vetj u att pizza inte är en smalmat men jag ätnkte försöka göra en smalpizza genom å ha mindra deg å mer fyllning på den.

    så om man kan försöka fixa fram en deg (kan gärna va mörkt och grov å sånt)
    hälst så kalorisnål som möjligt och utan smör å olja.
    bara nått platt å typ lägga alla pizza indredienser på. kanske kan ta vårullar till å med:P?

    om nån har någon fyndig idé hur man kan göra en smal maträtt som liknar pizza, aja ni fattar
    tack :D

  • matnjutaren 14 juni 2008

    Mitt förslag blir då...ta ett knäckebröd istället...:o
    För allt.."utan det å utan det" blir ingen pizza längre då..(N)(L)

    sa en "gammal avdankad" pizzabagare...:p(L)
    Kram /Marita

  • matnjutaren 14 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 14 jun 2008

    Mitt förslag blir då...ta ett knäckebröd istället...:o
    För allt.."utan det å utan det" blir ingen pizza längre då..(N)(L)

    sa en "gammal avdankad" pizzabagare...:p(L)
    Kram /Marita


    (Ps. Menar ABSOLUT inget illa..bara sant juh..:) Ds.)

  • kaffesked 14 juni 2008

    Gör pizzan på tortilla bröd, det är ju tunt från början. Använd lite (eller ingen) ost.

  • Okänd 14 juni 2008

    hitta ett vanligt pizzadegs recept men kör med grahamsmjöl istället för vete, eller 1/3 rågsikt, 1/3 graham och 1/3 vete.
    Kör på som du brukar men servera pizzan med en stor och god sallad!
    Då bli det nästan nyttigt :p

  • DevourMe 14 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 14 jun 2008

    Mitt förslag blir då...ta ett knäckebröd istället...:o
    För allt.."utan det å utan det" blir ingen pizza längre då..(N)(L)

    sa en "gammal avdankad" pizzabagare...:p(L)
    Kram /Marita


    haha men kanske inte beöhver utesluta allt:P skulle bara va kul om nån kunde komma på nått haha, men nån bra deg då utan olja :P

  • DevourMe 14 juni 2008

    Skrivet av EnLitenVarelse den 14 jun 2008

    hitta ett vanligt pizzadegs recept men kör med grahamsmjöl istället för vete, eller 1/3 rågsikt, 1/3 graham och 1/3 vete.
    Kör på som du brukar men servera pizzan med en stor och god sallad!
    Då bli det nästan nyttigt :p


    man kanske skulle kuna stoppa i lite havregryn, physalinfrön= (kan inte stava det )och linfrön eller nått:P?

  • Okänd 14 juni 2008

    kör i ett ägg om du vill otesluta oljan... eller lite mjölk elelr yoghurt...

    tips när man vill utesluta en speciell ingrediens är att tänka på vad den tillför i tex. degen... olja gör så att degen blir lite smidigare, blir blankare och får lite mer färg (och viss smak förstås). Ersätt då med något som uppväger oljan, tex. ägg eller någon annan vätska av något slag.

    Absolut! det är bara att stoppa in vad du vill i degen, solrosfrön och pumpaförn är också mycket gott! Dinkelmjöl är också gott, dock inte så grovt och "nyttigt". Tänk dock på att inte ha i för mycket grejor i degen då de då kan skrapa sönder den när den ska kavlas ut.
    Det man också ska tänka på är att vissa saker man stoppar i kan dra åt sig vätska. Men då är det bara att tillsätta lite extra vätska. (Y)

  • Okänd 14 juni 2008

    vad jag menar med grejor är grovtmjöl (tror inte att grovt råg mjöl är gott att ha i), frön och gryn. Då de är större och kantigare än vanligt fint mjöl brukar de ha en tendens att "riva upp" degen.

  • DevourMe 14 juni 2008

    Skrivet av EnLitenVarelse den 14 jun 2008

    kör i ett ägg om du vill otesluta oljan... eller lite mjölk elelr yoghurt...

    tips när man vill utesluta en speciell ingrediens är att tänka på vad den tillför i tex. degen... olja gör så att degen blir lite smidigare, blir blankare och får lite mer färg (och viss smak förstås). Ersätt då med något som uppväger oljan, tex. ägg eller någon annan vätska av något slag.

    Absolut! det är bara att stoppa in vad du vill i degen, solrosfrön och pumpaförn är också mycket gott! Dinkelmjöl är också gott, dock inte så grovt och "nyttigt". Tänk dock på att inte ha i för mycket grejor i degen då de då kan skrapa sönder den när den ska kavlas ut.
    Det man också ska tänka på är att vissa saker man stoppar i kan dra åt sig vätska. Men då är det bara att tillsätta lite extra vätska. (Y)


    ahh s¨jag kan ta minimjölk eller nått lätt fil istället för olja:) coolt
    degen behöverj u inte ha så mycke smak, för det kommer ju på den sen själva pizzan :P

  • anluk 14 juni 2008

    Antingen får du nog välja att äta pizza eller inte. Hemmagjord 'är ju visserligen mer "nyttig" än köpt, men någon pizza då och då är absolut inte farligt och särskilt inte för dig som växer och är ung. Dessutom verkar du inte ha några som helst viktproblem om man tittar på bilden av dig. Njut av livet och tänkt inte för mycket på vikten!!!!!!!!! För det behöver du inte.

  • cyan 14 juni 2008

    Hej! Hoppa inte över oljan!!! Om du vill vara rädd om hälsan/vikten ska du undvika socker!! Och socker finns inte i pizza. Gör en vanlig deg med grahamsmjöl, välj nyttig olja (t.ex. rapsolja), kavla tunt och slösa med "pålägget". Hoppa inte över osten, men välj en mindre mängd av en smakrik sort, eller ta Gratellas magra färdigrivna. Den smälter som "riktig" ost fastän den bara innehåller 12% (till skillnad från alla andra smalostar jag försökt använda i matlagning).

  • DevourMe 14 juni 2008

    Skrivet av anluk den 14 jun 2008

    Antingen får du nog välja att äta pizza eller inte. Hemmagjord 'är ju visserligen mer "nyttig" än köpt, men någon pizza då och då är absolut inte farligt och särskilt inte för dig som växer och är ung. Dessutom verkar du inte ha några som helst viktproblem om man tittar på bilden av dig. Njut av livet och tänkt inte för mycket på vikten!!!!!!!!! För det behöver du inte.


    haha dom vanliga citaten, du ser ju inte ut å ha vaiktproblem så du behöver inte ätnka på det å blabla, å haha jag hade men när jag blev sådär nyttig och börja tänka på va jag stoppa i mig ja då oj då blev jag såhär en sån som inte ser ut å ha viktproblem och jo varför,
    just för att jag är så nyttig så låt mig va det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.