Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pottaska

• asasto 28 november 2009

Vad kan man baka med pottaska mer än mjuka pepparkakor??

Jag har tänkt testa recept på mjuka pepparkakor när jag fått tag på pottaska (jag vet att essencefabriken brukar ha så jag tänkte stanna till där någon dag), men finns det något annat jag kan använda pottaskan till?

• poffa 28 november 2009

Byt ut det mot bikarbonat, så hittar du många recept! :)

• redd 28 november 2009

Google is your friend
    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=kokshjalp_tips&id=115&tipskat=5&showMenu=mat_recept_9_7

3 enheter potaska = 2 enheter bikarbonat

Vad pottaska används till och hur det framställs.
    http://www.shenet.se/ravaror/pottaska.html

• asasto 28 november 2009

Fast nu var det ju inte så att jag ville ersätta pottaskan(läs frågan), jag vet att man kan använda bikarbonat men det blir inte 100% samma sak.

• Amika 29 november 2009

Skrivet av asasto den 28 nov 2009

Fast nu var det ju inte så att jag ville ersätta pottaskan(läs frågan), jag vet att man kan använda bikarbonat men det blir inte 100% samma sak.

Jag tror att de menade att du ska söka på recept med bikarbonat i och sen byta ut den mot din pottaska... :) Men att du ska söka på de recept med bikarbonat för att det finns massor med såna...

• woopi 29 november 2009

Du kan ju alltid fråga på apoteket, där fanns den att köpa förut, detkan ju vara värt ett försök....:)

• asasto 29 november 2009

Skrivet av woopi den 29 nov 2009

Du kan ju alltid fråga på apoteket, där fanns den att köpa förut, detkan ju vara värt ett försök....:)

Det var så länge sedan de slutade sälja att personalen ser ut som levande frågetecken när man säger ordet pottaska.

Men jag jag kan ju höra med essencefabriken när jag är där.

• star759 5 januari 2010

vanliga pepparkakor:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.