Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Present till vänner!

  • idea_ 19 november 2009

    Skrivet av Uli den 18 nov 2009

    jag gor gavokorgar pa bestallning for andra aret i rad. Forra aret sa gjorde jag sma engelska julkakor (fruktkakor) vanliga drommar, drommar med kanel, drommar med konjak och saffran samt drommar med ingefara och citron. Jag hade aven pepparkakor, finska pinnar, samt mordegs kakor med hackade polkagrisar.

    I ar planerar jag att gora lite kola samt gora marshmallows i olika smaker som sedan skars i sma bitar till godis eller varm choklad.

    Om du vill gora saker som haller bra sa gor smakakor eller godis annars kan du alltid gara smamuffins i olkia smaker ocksa.

    En annan ide om ar otroligt latt att gora ar dulce de leche och saker some olika curds (citron, lime, apelsin eller tillochmend jordgubb) som kan hallas i fina burkar.


    Har gett lemoncurd i pressent till en kusin (som är mer som en bror) och nu har han gett mig fina vinkar om att det vore en bra julklapp eftersom både han och hans son gillar det. En bra lemoncurd smakar lite som foxkola (citronkolorna som är så goda) och kan ätas på kex eller bröd. Har också sett nån tv kock göra passionsfrukts curd nån gång för ett par år sedan.

  • Buspippi 19 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    Egengjord Glögg eller Likör brukar jag köra på...(Y)


    Menar inget illa Gnurf... (H)
    Men jag tror inte det är så passande present till en 14 årings kompisar.. ;)

    Skämt o sido..
    Det är en toppen idé till äldre absolut...

  • Buspippi 19 november 2009

    Upps...:(
    Nu var jag för snabb och skicka en kommentar innan jag läste vidare ni hade visst redan kommit fram till samma sak själva...
    Ber så hemskt mycket om ursäkt Gnurf.....

    Skrivet av Buspippi den 20 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    Egengjord Glögg eller Likör brukar jag köra på...(Y)


    Menar inget illa Gnurf... (H)
    Men jag tror inte det är så passande present till en 14 årings kompisar.. ;)

    Skämt o sido..
    Det är en toppen idé till äldre absolut...

  • Gnurf 20 november 2009

    Kära Buspippi, jag förlåter dig!!! :D

    Skrivet av Buspippi den 20 nov 2009

    Upps...:(
    Nu var jag för snabb och skicka en kommentar innan jag läste vidare ni hade visst redan kommit fram till samma sak själva...
    Ber så hemskt mycket om ursäkt Gnurf.....

    Skrivet av Buspippi den 20 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    Egengjord Glögg eller Likör brukar jag köra på...(Y)


    Menar inget illa Gnurf... (H)
    Men jag tror inte det är så passande present till en 14 årings kompisar.. ;)

    Skämt o sido..
    Det är en toppen idé till äldre absolut...

  • Kuutti2 20 november 2009

    14 år... Ja då kanske en massa olika godis passar? Knäck, ischoklad, pepparmintskyssar... Små chokladbollar nedtryckta i knäckformar är en favorit hos min tonåring. Marsipan eller mandelmassa och karamellfärg kan bli mycket kul; grisar, tomtar, ärtor, morötter, äpplen, bananer, päron, pussmunnar, näsor - you name it! Lägg i glasburkar och gör ett snyggt lock med en tygbit och häng på fina, personliga handskrivna lappar, gärna med sådant där grovt snöre.

    Gör stora pepparkakshjärtan och skriv meddelanden eller dikter på med glasyr eller kristyr (eller vad det vita heter. Finns i alla fall att köpa på tub på Ica om man inte vill göra egen). Gör du hål i hjärtat direkt efter gräddning så kan även ett fint band träs igenom för upphängning exempelvis.

    Lycka till!

  • 123Linnea 20 november 2009

    För att presenten ska vara kul att få, är utsidan också viktig - hur det är inslaget. En ful burk med fint innehåll, blir ju inte så kul. Om man ger bort något i en burk, är det fint att klä locket med ett tyg (och ett band som håller det på plats).

  • siggemums 20 november 2009

    Hemgjort godis är en jättebra idé! (Y)Tänk på att kolla först om det finns någon någon allergi, eller skriv ingredienslapp. Nöt och mandel kan vara allvarligt att äta om man inte tål, men det vet du säkert redan, om det är till dina vänner. Det finns ju många lätta och goda,det är bara att välja vad man tycker bäst om. Rocky road är jättegott ! Mina tonåringar tycker bäst om dem när jag gör dem med ljus cholkad i stället för mörk. Lakritsknäck är oslagbart för lakritsälskaren. Gör små chokladbollar och rulla dem i olika sorters strössel, ser fint och festligt ut. Enkel och jättegod är "Mat-Tinas" Winernougat.
    Det är fint att lägga upp godisarna på en papperstallrik och sen ta rejält med cellofan ( lägg en stor fyrkant under tallriken och ta upp alla hörnen)och knyt om med snören, dekorera med några guldstjärnor eller några andra "sticks" så ser det festligt ut.

  • XYZ 20 november 2009

    Mina ungar gör nougatrutor (recept finns på MK) till sina kompisar.
    Cellofan är DYRT, ta och leta reda på 2liters plastpåsar (ej frys) utan tryck istället och knyt ihop med snygga presentsnören.

  • The_mama97mia 20 november 2009

    Jag gör egna mozartkulor, det är ju toppen att ge bort.

  • stallperso 20 november 2009

    Tack så otroligt mycket! Fått massor av ideér nu!

  • Eery 20 november 2009

    fransk nougat, marmeladkofekt,... vill du ha bara ätliga tips?

    kaka på burk är ju ganska trevligt det med=)

  • 123Linnea 20 november 2009

    Jag kom på en jättetrevlig sak som jag såg på en försäljning för en skolresa.
    De hade fyllt en glasburk med de torra ingredienserna till ett visst bakverk, så att de låg i snygga lager.
    Sedan hade de satt ett fint tyg över locket och bundit ett band med en snygg etikett.
    På etiketten fanns beskrivningen för receptet, snyggt skrivet.

    Det såg fantastiskt fint ut. Arbetsinsatsen blir i princip lika med noll.
    Det här skulle jag kunna tänka mig att ge bort eller sälja på skolbasar.

  • Buspippi 20 november 2009

    Skrivet av 123Linnea den 20 nov 2009

    Jag kom på en jättetrevlig sak som jag såg på en försäljning för en skolresa.
    De hade fyllt en glasburk med de torra ingredienserna till ett visst bakverk, så att de låg i snygga lager.
    Sedan hade de satt ett fint tyg över locket och bundit ett band med en snygg etikett.
    På etiketten fanns beskrivningen för receptet, snyggt skrivet.

    Det såg fantastiskt fint ut. Arbetsinsatsen blir i princip lika med noll.
    Det här skulle jag kunna tänka mig att ge bort eller sälja på skolbasar.


    Kul idé... Så enkelt och annorlunda...

  • Buspippi 20 november 2009

    :D Tack så mycket Gnurf, nu kan jag andas ut och börja glädjas över att det är helg och veta att jag inte gjort dig ledsen ;)

    Trevlig helg!!

    Skrivet av Gnurf den 20 nov 2009

    Kära Buspippi, jag förlåter dig!!! :D

    Skrivet av Buspippi den 20 nov 2009

    Upps...:(
    Nu var jag för snabb och skicka en kommentar innan jag läste vidare ni hade visst redan kommit fram till samma sak själva...
    Ber så hemskt mycket om ursäkt Gnurf.....

    Skrivet av Buspippi den 20 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    Egengjord Glögg eller Likör brukar jag köra på...(Y)


    Menar inget illa Gnurf... (H)
    Men jag tror inte det är så passande present till en 14 årings kompisar.. ;)

    Skämt o sido..
    Det är en toppen idé till äldre absolut...

  • car0lina 20 november 2009

    det finns en annan tråd här om fräsmt julgodis, därfinns det massa gott man kna göra o ta med =)

  • boz1965 20 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 20 nov 2009

    Jag gör egna mozartkulor, det är ju toppen att ge bort.


    Vad säger Mozart om att bli av med kulorna då? :p

  • Fin 20 november 2009

    Förra julen gjorde jag egen musli och hällde det i fina burkar med fina etiketter på. Det var väldigt uppskattat! (Y)

  • godissugen 20 november 2009

    (Y)Leilas goda saffransskorpor går alltid hem.Lättbakade och goda

  • kaka-natta 20 november 2009

    mina kompisar hadde glöggfest så mamma gjorde en korg med olika strutar som inehöll hemgjorda kolor,knäck,brända mandlar,ischocklad,kakor ocg en flakska glöhh =)(Y)

  • kaka-natta 20 november 2009

    [mm du ska inte klaga jag är 12!!:'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.