Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Princesstårta i längpanna

  • mariaerik 7 juni 2010

    Har i dag fått i uppdrag att baka en tårta i långpanna till skolavslutningen på torsdag. Princesstårta!

    Är det någon som har ett bra recept på tårtbotten som räcker till tre bottnar??

    Fyllning?? (sonen vill inte ha något med bär/frukt)

    Eller tips på dekoration i avslutningstider?? (har beställt kavlad grön marsipan)

    Tack på förhand!
    maria

  • mariaerik 7 juni 2010

    Det börjar bli sent...
    princesstårta i långpanna:)
    (inget annat)

  • idea_ 7 juni 2010

    Sist jag gjorde stora tårtbottnar körde jag sockerkakssmet. En sats smet blev en tårtbotten. Det stod i receptet att man kunde trippla receptet och sen skära i tårtbottnar, men jag tyckte det var smidigare att göra tre satser efter varandra och sen slippa dela dem. vaniljkräm är ju en klassisk fyllning, men man kan ju göra chokladkräm också om man vill :)

  • mattjejen 7 juni 2010

    Gör 3 rulltårtsbottnar sen lägger du ihop dom med nån smarrig fyllning\o. Det finns recept på olika fluff här på MK... bara att söka. Sen täcker du det med marsipan. Du kan ju göra den som svenska flaggan... färga vanlig marsipan med gul å blå karamellfärg.
    Lycka till me tårtbaket å ha en härlig skolavslutning:)

  • AnneNi 7 juni 2010

    Hade nog också satsat på rulltårtsbottnat, gott och smidigt.
    Vad det gäller fyllningen så är det gott med banan och grädde på ett lager och grädde och daimkulor på ett lager. Det är ju förvisso frukt... Ingen frukt alls är ok för honom? Detta är väldigt gott till chokkladbottnar, men fungerar nog utmärkt till ljusa bottnar med.
    Annars kan du ju lägga chokladpudding på ett lager och kanske vaniljkräm på ett.
    Lycka till!

  • siggemums 7 juni 2010

    Ska det vara i skolan så bör du ha grädde istället för marsipan, tyvärr. Det är nöt- och mandelförbud i skolor och förskolor, i alla fall här i Göteborg.

  • Okänd 7 juni 2010

    Jag är inte helt säker på att jag förstod frågan rätt.. Undrade du enbart om bottenrecept och fyllning utan frukt o dyl? För till prinsesstårta är det så vitt jag vet endast samma fyllning och det är isf röd vinbärsgelé på ett lager och vaniljkräm på det andra och slutligen vispgrädde överst (precis under marsipanen. annars är det inte "äkta prinsesstårta" ;)

    Ville du däremot ha tips på fyllningar till en marsipantårta helt enkelt så finns det ju massor av förslag såsom t ex olika moussefyllningar, "fluff" och smörkrämer smaksatta på olika sätt :)

    Bra recept på bottnar skulle jag ta:

    * 4 ägg
    * 2 dl strösocker
    * 1 dl vetemjöl
    * 1 dl potatismjöl
    * 2 tsk bakpulver

    Vispa ihop och häll i bakplåtspappersklädd långpanna.
    Grädda ca 5-10 min i 250 grader.
    Stjälp upp på nytt bakplåtspapper (ej sockrat som till rulltårta)

    Gör detta tre gånger så har du tre bottnar :)

  • LEDIVO 7 juni 2010

    Tror jag har det du söker här.
    Receptet är för en Prinsesstårta, som görs av tre bottnar på långpanna
    Prinsesstårta
    Marsipan

  • mariaerik 8 juni 2010

    Skrivet av siggemums den 7 jun 2010

    Ska det vara i skolan så bör du ha grädde istället för marsipan, tyvärr. Det är nöt- och mandelförbud i skolor och förskolor, i alla fall här i Göteborg.


    Bra tanke...
    Det bakas många tårtor så det finna alltid ett val för den som inte tål mandel. Här har vi än så länge inte några förbud mot nöt- och mandel på skolorna..

  • mariaerik 8 juni 2010

    Skrivet av TE72 den 7 jun 2010

    Jag är inte helt säker på att jag förstod frågan rätt.. Undrade du enbart om bottenrecept och fyllning utan frukt o dyl? För till prinsesstårta är det så vitt jag vet endast samma fyllning och det är isf röd vinbärsgelé på ett lager och vaniljkräm på det andra och slutligen vispgrädde överst (precis under marsipanen. annars är det inte "äkta prinsesstårta" ;)

    Ville du däremot ha tips på fyllningar till en marsipantårta helt enkelt så finns det ju massor av förslag såsom t ex olika moussefyllningar, "fluff" och smörkrämer smaksatta på olika sätt :)

    Bra recept på bottnar skulle jag ta:

    * 4 ägg
    * 2 dl strösocker
    * 1 dl vetemjöl
    * 1 dl potatismjöl
    * 2 tsk bakpulver

    Vispa ihop och häll i bakplåtspappersklädd långpanna.
    Grädda ca 5-10 min i 250 grader.
    Stjälp upp på nytt bakplåtspapper (ej sockrat som till rulltårta)

    Gör detta tre gånger så har du tre bottnar :)


    Tack för bra tips!
    Det blir nog till att baka tre bottnar var för sig
    och hoppas att de håller ihop så att de kan förflyttas.

    Nej, det blir nog inte en äkta princess den här gången..

  • Okänd 8 juni 2010

    Om du inte ska göra en äkta prinsess och sonen inte vill ha fyllning med frukt och bär kanske fluff på hans favoritgodis vore en bra idé? :) som garnering kan du ju bara skriva GLAD SOMMAR med smält choklad eller tårtpynt och sedan pudra florsocker över, kanske med några marsipanblommor också..?
    Fluff fyllning

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.