Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

rabarber& jordgubbar.

  • annwin66 26 juni 2008

    (Y)Hej ! Tänkte få lite ideer och tips på vad jag kan göra med rabarber och jordgubbar för det växer så det knakar i min trädgård.Jag tänkte att baka och lägga i frysen eller att bjuda på till nån fika...
    Tack på förhand annwin66

  • Smulpajen 26 juni 2008

    Rabarber går ju utmärkt att frysa och ta fram när man behöver dem. Bara att skiva ner i bitar och in i frysen!

  • SaraW 26 juni 2008

    Jag tycker att det är fantastiskt gott med smulpaj med rabarber och jordgubbar. Lite vaniljsmak på smuldegen höjer det extra mycket. Man kan frysa dessa i folieformar och grädda innan servering. Då har man alltid något smarrigt att bjuda på om man får oväntat besök.
    Rabarber- och jordgubbssaft är ju också en klassiker.

  • Amika 26 juni 2008

    http://recept.nu/1.122065/leila_lindholm/bullar/rabarber_och_kanelmuffins_med_crumble

    Eller
    Jordgubbssaft med rabarber

    Krämig jordgubbspaj

  • Amika 26 juni 2008

    Glömde ju nästan den här... Den går utmärkt att frysa. :)

    Vivis rabarberpaj

  • monac 26 juni 2008

    åh,vad lyxigt det låter!:)
    gör rabarber & jordgubbs soppa med stjärnanis & lite ingefära,ät ljummen!
    Vanilj kesella till.:p
    Jordgubbarna kan du mixa med lite socker & frysa. Ta fram & häll i filen eller gör smoothie på sedan i vinter. T.E.X.

  • lenajeanette 26 juni 2008

    Koka sylt med rabarber o jordgubbar med fläderblommor i, det är gott! Brukar ta genvägen med syltsocker, bara att följa doseringen på paketet eller en god marmelad med samma ing.

    Där kan man snacka om att smakerna gifter sig med varandra(Y):p

  • fias 26 juni 2008

    :pÅh detta var ju en helt underbar sida......skojja att man blir sugen på allt.
    Rabarber och jordgubbar går hand i hand. brukar enkelt slänga ihop en smulpaj & rabarber * jordgubbar i. Vaniljvisp...MUMS

  • heidesign 27 juni 2008

    Hej!
    Här kommer ett toppenrecept med en kombination av rabarber, jordgubbr och havre:

    Pajdeg:
    100 g smör
    3 msk socker
    1 1/2 dl vetemjöl
    1 1/2 dl havregryn

    Fyllning:
    400 gr rabarber
    1/2 l jordgubbar
    1 1/2 dl strösocker
    1 1/2 msk potatismjöl

    Smält smöret i en kastrull. Rör ner sockret och vetemjölet och havregryn.
    Skiva rabarbern tunt. Blanda ihop med skivade jordgubbar, socker och potatismjöl. Bred ut fyllningen i en form. Strö över smuldegen. Grädd i 225 grader ca 15-20 minuter.
    Servera med Kesella vanilj.

  • Lilljeppe 27 juni 2008

    Det blev visst några fel som smög sig in.
    Rabarbersoppa
    Jordgubbsris
    Rabarberpaj med solrosfrön och mandelmassa

  • MammaIrene 27 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 26 jun 2008

    Rabarber går ju utmärkt att frysa och ta fram när man behöver dem. Bara att skiva ner i bitar och in i frysen!


    Ja, detta brukar jag också göra, men det går också bra att frysa jordgubbarna ju, bara ta lite socker ovanpå så håller de sig längre....
    Jag brukar göra en l'ätt glass med frusna jordgubbar, kesella vanilj, keso , dert blir fantastiskt gott!!!!!(Y)

    Fryser du jordgubbarna o rabarberna behöver du ju inte ställa till med världens jättebak på samma gång...:D

  • MammaIrene 27 juni 2008

    Efterättspaj med valfri frukt eller bär

    Här kommer ett favoritrecept .......Det är jättegott o jättelätt att göra och blir fantastiskt gott med vilka bär eller frukt som helst!!!

  • karinj 27 juni 2008

    Jag tycker att man kan laga så mycke gott av rabarber
    Här kommer recept på en chutney som är kanongod till kötträtter
    Rabarberchutney
    ca 1 liter smått skuren rabarber 3 dl hackad gul lök 6 dl strösocker 1/2 tsk vitpeppar 1 tsk malen kryddpeppar 1 tsk kanel 2msk ättiksprit 3/4 dl vatten
    blanda alla ingredienser i en kastrull koka upp och koka sakta utan lock ca 45 minuter ös upp i varma glasburkar sätt på¨lock genast förvara svalt
    Färdig att äta efter 14 dar
    hälsningar karinj

  • The_mama97mia 27 juni 2008

    En enkel grej jag gör är att lösfrysa jordgubbar, sen använder jag dom som isbitar i saft, vin, drink, bål under sommaren.

  • kicki-62 27 juni 2008

    Om du brukar göra smulpaj med jordgubbar och rabarber, prova att riva vit choklad och blanda i smuldegen. Otroligt gott, lite åt Ginohållet.

  • hannawe 27 juni 2008

    Jag slängde också ihop en smulpaj med rabarber (och lime!).
    Den blev kalasgod. Den serverades med gammeldags vaniljglass och till det, givetvis, färska jordgubbar. Det blev riktigt sköna kontraster mellan konsistenserna. Varm paj, svalkande glass och solvarma jordgubbar. Värt att prövas!

  • marwis 27 juni 2008

    Skrivet av karinj den 27 jun 2008

    Jag tycker att man kan laga så mycke gott av rabarber
    Här kommer recept på en chutney som är kanongod till kötträtter
    Rabarberchutney
    ca 1 liter smått skuren rabarber 3 dl hackad gul lök 6 dl strösocker 1/2 tsk vitpeppar 1 tsk malen kryddpeppar 1 tsk kanel 2msk ättiksprit 3/4 dl vatten
    blanda alla ingredienser i en kastrull koka upp och koka sakta utan lock ca 45 minuter ös upp i varma glasburkar sätt på¨lock genast förvara svalt
    Färdig att äta efter 14 dar
    hälsningar karinj


    Finns den inlagd som recept?

  • wasslund 27 juni 2008

    :) Det här skall ni pröva! Lime och basilika marinerade jordgubbar.
    2 l jordgubbar
    1dl råsocker
    1/2 dl färsk basilika
    LIme saften och skalet ifrån två st.
    Blanda socker och limeskal och saften och den hackade basilikan häll över de rensade och delade jordgubbarna och rör runt. låt de sedan få stå och dra ett tag, servera med vaniljglass.
    En supergod efterrätt som jag tror kommer ifrån Tina, men det bästa av allt om det blir mycket över häll allt i en kastrull koka upp och ta i melantin för marmelad( den röda ) och häll sedan i en ren glasburk och så har ni en helt underbar marmelad.
    Hälsningar Maria

  • pia61 27 juni 2008

    Skrivet av wasslund den 27 jun 2008

    :) Det här skall ni pröva! Lime och basilika marinerade jordgubbar.
    2 l jordgubbar
    1dl råsocker
    1/2 dl färsk basilika
    LIme saften och skalet ifrån två st.
    Blanda socker och limeskal och saften och den hackade basilikan häll över de rensade och delade jordgubbarna och rör runt. låt de sedan få stå och dra ett tag, servera med vaniljglass.
    En supergod efterrätt som jag tror kommer ifrån Tina, men det bästa av allt om det blir mycket över häll allt i en kastrull koka upp och ta i melantin för marmelad( den röda ) och häll sedan i en ren glasburk och så har ni en helt underbar marmelad.
    Hälsningar Maria


    Det där lät ju jättegott!
    Har du lagt in det som recept, annars får jag skriva av det nu...:D
    Jordgubbar plockar jag, mosar lite lätt, blandar i certo fryspulver, och fryser in i lagom portioner.Bra att ha i frysen till tårtor, desserter och annat. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.