Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept efterlyses

  • Lilljeppe 13 juli 2008

    Jag har köpt mig en glassmaskin. Har ni några goda recept som man gör i en sån som ni vill delge till mig?

  • Poppie 13 juli 2008

    Hittade detta när jag goggla:)

    http://www.menyse.com/action/recipe;jsessionid=169C85E52B586FFFB20CA8A410D19EB9?recipeid=12768

  • Poppie 13 juli 2008

    Men jag gör glass utan glassmaskin, verkar enklare. Om jag jämför med länken jag skickade:)

  • Poppie 13 juli 2008

    http://www.icakuriren.se/recept_sok.asp?submitButton=S%F6k&sSearchPhrase=glass&btnSearch.x=0&btnSearch.y=0

  • Poppie 13 juli 2008

    Grundrecept glass
    • 3 äggulor
    • 3 dl vispgrädde
    • 3 msk florsocker
    • 1 msk vaniljsocker

    Häll allt i glassmaskinen och följ beskrivningen.

    För en annan smak, byt ut
    vaniljsockret mot till exempel:
    • Hackad choklad (mörk eller mer barnvänlig mjölkchoklad)
    • Hallon, jordgubbar, blåbär eller andra bär
    • Rivet citron- eller apelsinskal
    • Färskpressad apelsinjuice
    • Grand Marnier, punsch eller annan likörr

  • Wombat04 13 juli 2008

    Jag gör sorbeter i min glassmaskin, åtminstone mestadels. Glass är underbart gott, men sorbet är strået vassare (tycker jag). Min maskin är från mitten av 80-talet men still going strong och jag kan inte klara mig utan den! En ljuvlig brandgul mangosorbet eller glittergrön kiwisorbet, serverad med hallonsås ... eller en härlig citrussorbet, eller en med jordgubbar eller hallon ...
    (L)

  • Poppie 13 juli 2008

    Kaffeglass à la Gute
    2 st äggulor
    2 1/2 dl socker
    6 dl mjölk, standard
    2 dl grädde
    3 ml punsch
    1/2 tsk mocca - arom, eller Nescafé
    1. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. 2. Häll mjölk och grädde i en kastrull och koka upp till blandningen höjer sig. Låt den sen svalna under lock ca 15 minuter. 3. Häll mjölkblandningen över äggsmeten under vispning. Värm glassmeten i en kastrull och vispa hela tiden. 4. Tillsätt punsch och arom. Låt svalna. 5. Kör smeten i glassmaskin.

  • monac 14 juli 2008

    gjorde glass på yoghurt & kefir....och trädgårdens färska bär!

  • Lilljeppe 14 juli 2008

    Tack för alla tips

    Wombat har du recept inlagda på sorbeerna du brukar göra?

  • horrors 23 juli 2008

    I bonniers stora kokbok står det en massa goda glass recept. både sorbeter, glass och olika smaker. (om du har tillgång till den så rekomenderar jag verkligen den)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.