Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept från förr....

  • guardianlinda 18 oktober 2008

    Jag undrar ifall ni har recept från förr, något som ni växt upp med som kanske farmor,mormor, mamma brukade göra?

    Tycker detta är intressant eftersom vi allmänt är dåliga att ta tillvara på mat och baktips från den äldre generationen......

    Skriv och berätta....

  • festmaten 18 oktober 2008

    Min mormor gjorde ofta Karabbelurer också, det finns flera recept här på MK.
    Konsulinner

  • Roggan 18 oktober 2008

    Här kommer en gammal favorit som min farmor alltid gjorde
    Farmors drömtårta

  • MrsC 18 oktober 2008

    Den här soppan bjöd min farmor Lisa på:

    Bondbönssoppa




    Kokboken fick jag ärva :)

  • guardianlinda 19 oktober 2008

    Tack för att ni skriver och berättar, visst är det intressant!

  • jenkar 19 oktober 2008

    åh jag älskar sånt här... gamla recept å sånt ifrån förr... önskar jag hade levt då....

  • irrevirre 19 oktober 2008

    Min mormor gjorde Sötost någon period om året. Kanske på första mjölken efter kon kalvat (eller liknande)
    Jag har hittat ett recept på nätet. Jag älskade det då ... me idag vet jag inte om jag skulle uppskatta det.

    Smålänsk sötost:
    15 liter sötmjölk, 2 msk ostlöpe, ca 1 kkp strösocker sant 1 dl vetemjöl.

    Vispa ut ostlöpet med ½ l kall mjölk och mjölet. Värm resten av mjölken i en stor kastrull till 37 grader och tillsätt mjölkblandningen. Rör om väl och låt stå och stelna ca 30 minuter med duk eller lock över. Rör om i ostmassan. Tycker man att ostkornen blir för stora vispar man massan.

    Sätt kastrullen på spisen och koka upp under omrörning. Koka sakta och fint i 4-5 timmar. Skura en gammal femöring av koppar och lägg i botten så "dansar" den runt och man behöver inte röra första timmarna.

    När sötosten börjar bli klar ska den ha en läcker gulbrun färg och konsistens som tunnflytande gröt. Tillsätt strösocker, häll upp i fat och låt kallna. Söt osten är nästan godast efter någon dag.

  • Disen 19 oktober 2008

    Detta recept har jag fått från mamma men det kommer egentligen från mormor.:p(Y)

    Köttkorv till julen

  • babbs 20 oktober 2008

    När jag var liten bodde vi i en liten stad i inlandet, man fick sällan tag i färsk fisk, men mamma var en hejare att laga till salt sill. bland annat en sillåda, som jag själv fortfarande gör och som alla i familjen har gillat.
    Receptet är från 1934 då hon arbetade på ett hotell i Linköping. Receptet har jag skrivit av ordagrant från hennes receptbok frn den tiden.

    Smör
    Salt sill
    Lökskivor
    Rå potatis
    Skorpmjöl

    En eldfast låda smörjes med smör. Först lägges en fin ansad sill. Därpå lägges fina lökskivor. sist skalad skuren rå potatis.
    Så fortsättes tills lådan är full. Till sist överströs skorpmjöl och små smörklickar,

    Sillen ska så klart vara urvattnad. Finns numera att köpa på burk

  • irrevirre 20 oktober 2008

    Bönegröt (böngröt på rikssvenska)

    Ett grönt mos på potatis, bondbönor, mjölk smör, vitpeppar och salt.
    GOTT!

  • boz1965 20 oktober 2008

    Skrivet av guardianlinda den 18 okt 2008

    Jag undrar ifall ni har recept från förr, något som ni växt upp med som kanske farmor,mormor, mamma brukade göra?

    Tycker detta är intressant eftersom vi allmänt är dåliga att ta tillvara på mat och baktips från den äldre generationen......

    Skriv och berätta....


    Kolla min hemsida: http://hem.passagen.se/boz

    Där finns det gamla recept.

  • Erajscha 20 oktober 2008

    Framförallt finns det en massa kalasmat som gått förlorad. Vem gör till exempel krustader och aladåber längre?

  • guardianlinda 21 oktober 2008

    Tack alla för att ni skriver och håller tråden igång!

    Jag tycker det är väldigt värdefullt att ta del av av varandras kunskaper/Linda

  • enAnnan 21 oktober 2008

    Jag tycker ju att det är synd att mycket från ens egen barndom börjar gå till spillo, eller lagas mindre och mindre redan nu.
    Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden.

    Inte många i min ålder som har
    kålpudding
    laxpudding
    kalops
    sjömansbiff
    osv..
    på bordet nuförtiden.

    Mat som dessutom lagas utan en massa tillsatser och konstigheter. Som är nyttig och bra, för alla.

  • essim 21 oktober 2008

    Jag tycker också att det är kul med "gamla" recept. Går på loppis och köper Husmoderns Köksalmanack. De är en guldgruva och dessutom kul att läsa som en historiebok. Man ser bl a hur kvinnosynen har förändrats. Läs boken från 1956. En artikel där heter "Vad tjänar mannen på att ha en fru". HÄPP!:o

  • Beson 21 oktober 2008

    Bra tjejer att ni tar upp det gamla(Y)
    Det är viktigt att dagens ungdom håller fast vid
    den gamla husmanskosten/Birgitta

  • Geronimo 21 oktober 2008

    VADDÅ TJEJER?????????????????????????????????:'(





    Skrivet av Beson den 21 okt 2008

    Bra tjejer att ni tar upp det gamla(Y)
    Det är viktigt att dagens ungdom håller fast vid
    den gamla husmanskosten/Birgitta

  • irrevirre 21 oktober 2008

    Skrivet av geronimo den 21 okt 2008

    VADDÅ TJEJER?????????????????????????????????:'(





    Skrivet av Beson den 21 okt 2008

    Bra tjejer att ni tar upp det gamla(Y)
    Det är viktigt att dagens ungdom håller fast vid
    den gamla husmanskosten/Birgitta



    Hahaa .... aktare Beson ... Geronimo kommer med kaveln:-) :-)

  • Mikkos40 21 oktober 2008

    Har ett recept på grynkorv i min kokbok,lyckades ej få in det än.
    Kanske beror på att det ej är godkänt än.
    Men titta där om ni är intresserad.
    Ska lägga in det här sen.

  • Beson 21 oktober 2008

    Förlåt förlåt:(:(:(
    Det finns ju duktiga killar oxå(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.