Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept från förr....

  • MrsC 21 oktober 2008

    ...den här kålsoppan brukade min mormor Edla (född 1902) bjuda på när jag var barn:

    Kålsoppa från Skåne

  • MrsC 21 oktober 2008

    ...är det någon mer än jag som gillar "Grisfötter"

    Mamma & pappa köpte alltid gris av bonden ute på landet innan jul.
    Vännen "Styckmästaren" styckade grisen som mamma ville ha den.

    Mamma och mormor använde allt från grisen till pölsa, pressylta som låg under en stor sten för att bli så pressad och fin som möjligt.
    Jag fick hjälpa till och göra leverpastej, leversmeten skulle malas och malas så att den blev fin och len...det var mitt jobb. Mala köttfärs...Salt Istersmör med massor med rödlök i gjordes också...åh så gott på hård macka.

    Det var mycket innan jul...men det luktade gott och var spännande och roligt tyckte min lillebror och jag.

    Också till Grisfötter...det kokade min farmor och min mamma och så gör även jag :D

    Inkokta Grisfötter

  • chre 21 oktober 2008

    (Y) Vilken underbar tråd! Kanske kan vi med hjälp utav matklubben få nya generationer att laga klassiskt svensk husmanskost som komplement till all ny spännande mat från världens alla hörn. Jag misstänker att t o m hemlagade köttbullar är på väg ut till förmån för färdiga köttbullar och hamburgare i plastförpackningar från affären... Tvi vale!(N)

  • ros 22 oktober 2008

    :)Min mamma gör Korvkaka och jag hade en moster som bakade Struvor till missionsauktioner.

  • popik 22 oktober 2008

    Rullad dillströmming

  • Geronimo 22 oktober 2008

    [Sillpudding med skirat smör är otroligt gott!
    Eller kolla mitt recept på korngrynskaka med fläsk,
    det är "riktig husmanskost"(Y)









    quote]Skrivet av enAnnan den 21 okt 2008

    Jag tycker ju att det är synd att mycket från ens egen barndom börjar gå till spillo, eller lagas mindre och mindre redan nu.
    Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden.

    Inte många i min ålder som har
    kålpudding
    laxpudding
    kalops
    sjömansbiff
    osv..
    på bordet nuförtiden.

    Mat som dessutom lagas utan en massa tillsatser och konstigheter. Som är nyttig och bra, för alla.

  • Geronimo 22 oktober 2008

    Ha. Ha! Hej IrreVirre!
    Den här gången blir det Kruskaveln!(Y)




    [


    quote]Skrivet av IrreVirre den 21 okt 2008

    Skrivet av geronimo den 21 okt 2008

    VADDÅ TJEJER?????????????????????????????????:'(





    Skrivet av Beson den 21 okt 2008

    Bra tjejer att ni tar upp det gamla(Y)
    Det är viktigt att dagens ungdom håller fast vid
    den gamla husmanskosten/Birgitta


    Hahaa .... aktare Beson ... Geronimo kommer med kaveln:-) :-)

  • annchi 22 oktober 2008

    Kul med gamla recept!!!

    Jag undrar om någon har recept på rispastejer?
    De serverades ofta förr på begravningar. Man hade
    varm klar stark buljong och rispastejer som tillbehör.
    Blir jätte glad om någon har ett recept på dessa i sina gömmor.

  • MrsC 22 oktober 2008

    Här är också ett gammalt och gott recept:

    Filbunke

  • MrsC 22 oktober 2008

    Här är också ett gammalt och gott recept:

    Filbunke

  • guardianlinda 23 oktober 2008

    Hej alla! Verkligen jättekul att ni skriver, som sagt ovärderlig kunskap!
    Min farmor gjorde köttfärsrulader när hon levde, receptet var från farfars mor.
    Min mamma försökte laga dessa, men de blev aldrig som farmors....

    chre: Jag köper aldrig färdiggjorda köttbullar från affären, gör alltid egna, tvi vale som du säger...

  • famsallstrom 23 oktober 2008

    När det var slakt hemma så bjöds släkt och grannar på blodpalt med talg.
    Gammalt torrt bröd slängdes inte utan vi fick äta det med varm mjölk, några smörklickar och lite socker.

  • babbs 3 november 2008

    Satt och bläddrade bland min mors sparade recept och hittade det här.
    Det är väl inget man bjuder på nu för tiden men när jag var liten fick man både det här och uppstekt havregrynsgröt med lingon Visst är det kul med gamla recept.

    Kall havregrynsgröt

    Kall havregrynsgröt röres sönder med träsked tills inga klimpar synas, tillsättes 1 msk socker 1 msk vaniljsocker. I ett par msk hett vatten upplöses 7 i små bitar sönderklippt gelatin som nedröres i gröten och därtill 2½ dl till skum vispad grädde. Slås i med kallt vatten sköljd och sockerströdd form samt ställes på kall plats några timmar. Uppstjälpes och garneras med kokta plommon och äpplen.

  • anluk 3 november 2008

    Själv gör jag ofta husmanskost här hemma och vill absolut inte att mina barn skall vara utan detta. De älskar kålpudding, stekt fläsk med löksås, Grönsakssoppa med klimp, Kalops osv. Däremot är de ju inte så glada åt kroppkakor vilket är min favorit. Har ett kanonrecept som min mamma alltid gört:

  • MatAnders 3 november 2008

    Spicken sill har recept på min sida sååå gott.

  • guardianlinda 4 november 2008

    Så roligt att ta del av varandras olika recept, stort tack återigen för att tråden lever vidare....

  • segerwitch 4 november 2008

    (L)Jag kommer ihåg min mormor Gullan, Vilken mat!!!Tyvärr vet jag inte vem som fick hennes
    recept, efter hennes död?men jag fick några recept illafall! hennes sill,mmmmm(L)
    Mormor Gullans inlagda sill

    (L)Ett bland några recept som jag fick.(Y)

  • abra 4 november 2008

    Min farmor gav mig några tips när det gäller att baka bullar, det gäller penslingen.
    1. Det uppvispade ägget man ska pensla på kan man blanda med lite kaffe för att få extra fin färg på bullarna.
    2. Efter att man penslat på ägget bör man vänta innan man häller på pärlsockret så bullen torkar lite. Detta för att sockerkulorna inte ska smälta utan hållas fina.

    blev medlem på den här sidan idag och det verkar redan vara väldigt massa kul :)

  • elpatron 4 november 2008

    Här kommer världens äldsta recept:

    För 25 Neandertalare:

    Ett lårben från Tyrannosaurus Rex (T-rex), eller valfri dinosaurie.
    3 kg salt
    Malda örtväxter från savannen

    Rulla lårbenet i saltet och örterna. Trä en yuaccapalm-gren genom låret. Gör upp en eld. Grilla köttet sakta och länge över elden.

  • PillaL 4 november 2008

    :D(Y)

    Skrivet av elpatron den 4 nov 2008

    Här kommer världens äldsta recept:

    För 25 Neandertalare:

    Ett lårben från Tyrannosaurus Rex (T-rex), eller valfri dinosaurie.
    3 kg salt
    Malda örtväxter från savannen

    Rulla lårbenet i saltet och örterna. Trä en yuaccapalm-gren genom låret. Gör upp en eld. Grilla köttet sakta och länge över elden.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.