Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på coctailbär

  • karalt 15 juli 2011

    Jag hittar inga recept på hur man gör coctailbär av körsbär! Jag har massor av körsbär och vill kunna ha till drinkar, glass, fruktkakor mm. Hittar inget på nätet! Finns det någon som vet hur man gör?

  • Vetebullen 15 juli 2011

    Hej!

    Leta på inlagda körsbär på nätet

  • boz1965 15 juli 2011

    Här är ett sätt att använda bären. Du kan utesluta all annan frukt och bara använda körsbär och de kan med fördel användas som cocktailbär om man så vill.

    Rumtopf enligt Johan Sörberg

  • karalt 18 juli 2011

    Tack för svaren! Hade sökt på allt utom "inlagda" körsbär, och rumtopf hade jag inte tänkt på! Nu ska jag prova. Tänkte göra cassataglass så småningom!

  • pihal 18 juli 2011

    Hej

    Här kommer ett recept på hemlagade coctailbär.

    1kg bigarråer

    Lag:
    2 dl vatten
    2 ½ dl vit sirap
    1 tsk atamon
    1 dl körsbärslikör

    Skölj och kärna ur bigarråerna, lägg dem i mindre glasburkar. Koka upp vattnet, häll i den vita sirapen och låt det koka i 5 minuter. Tillsätt konserveringsmedlet och låt lagen kallna. Blanda likören i lagen, rör om ordentligt. Häll lagen över bigarråerna, förslut burkarna. Cocctailbären är klara att användas efter 2 - 3 veckors förvaring.

    Lycka till Mvh pia

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.