Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på digestivekex eller liknande kex?

  • Eery 12 augusti 2010

    Är det nån som har ett recept på kex som är förvillande lika digestivkex? Helst så fort som möjligt=)

  • Aylisen 12 augusti 2010

    Jag har ett recept! Vänta, jag ska bara plocka fram det och sedan skriva ner det till dig :)

  • Aylisen 12 augusti 2010

    Digestive-kex

    2 dl rågsikt (eller annat fullkornsvetemjöl)
    2 dl havregryn
    2 tsk strösocker
    ½ tsk bikarbonat (eller 1 tsk bakpulver)
    75 g smör
    saften av ½ citron
    ca. 1 msk mjölk
    1 krm salt

    Kör havregrynen i matberedare tills de är krossade. Tillsätt alla torra ingredienser och pressa över citronen. Lägg i smöret i klickar, kör matberedaren tills degen är smulig. Häll i mjölk när maskinen är igång tills smulorna bildar en lagom "deg". Kavla ut tunnt (ca 3 mm) och ta ut runda kakor ur degen. (ca. 7 cm i diameter). Nagga och grädda på 175 grader i 15 minuter,

    Hoppas att receptet blev till någon hjälp :)

  • Eery 12 augusti 2010

    Åh tack(L)

  • kekke46 12 augusti 2010

    Lägg ut receptet på mk får alla ta del av det

  • MosterA 12 augusti 2010

    Skrivet av Aylisen den 12 aug 2010

    Digestive-kex

    2 dl rågsikt (eller annat fullkornsvetemjöl)
    2 dl havregryn
    2 tsk strösocker
    ½ tsk bikarbonat (eller 1 tsk bakpulver)
    75 g smör
    saften av ½ citron
    ca. 1 msk mjölk
    1 krm salt

    Kör havregrynen i matberedare tills de är krossade. Tillsätt alla torra ingredienser och pressa över citronen. Lägg i smöret i klickar, kör matberedaren tills degen är smulig. Häll i mjölk när maskinen är igång tills smulorna bildar en lagom "deg". Kavla ut tunnt (ca 3 mm) och ta ut runda kakor ur degen. (ca. 7 cm i diameter). Nagga och grädda på 175 grader i 15 minuter,

    Hoppas att receptet blev till någon hjälp :)



    Snälla lägg ut receptet på MK. Det är mycket att skriva av annars. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.