Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Grodsemla söks

  • BritaMariaN 23 januari 2011

    Jag skulle vilja göra grodsemlor. Det är en slät bulle som snittas (utan att locket lossnar) och fylls med en blandning av mandelmassa, vispad grädde och lite finhackad mandel. Florsocker siktas över den hoplagda bullen. Supergott - och perfekt för den som inte vill ha grädde och mandelmassa var för sig. Den perfekta semlan där den goda mandelmassegrädden räcker hela bullen igenom!

    Hur gör jag mandelmasse/grädde fyllningen bäst och i vilka proportioner?

    Vi skall ha en aktivitet i församlingen där vi tänkte bjuda på dessa. Grodsemlor finns på vissa konditorier - det första där jag såg dem var Fricks i Rättvik för flera år sedan men har läst att de finns bl. a. i Gävle.

  • snowi 5 februari 2011

    FYLLNING TILL GRODSEMLOR
    (räcker till ca. 12st lite beroende på bullarnas storlek

    1 dl. vispad grädde
    0,5 dl. strösocker
    0,5 dl. florsocker
    100 gram sötmandel
    Bittermandelessens efter smak, ca. 2-4 droppar.

    Mixa alltsammans till en slät smet och fyll bullarna med.(Om du inte har en riktigt bra o vass mixer kan du mala mandeln istället.)om man vill kan man klicka på en sked extra grädde ovanpå fyllningen innan man "fäller" över locket. Lycka till! :)

  • BritaMariaN 14 februari 2011

    Tack för detta förslag.

    Hörde på ett morgonprogram att man kan röra ut mandelmassa i lite vatten och grädden i lite mjölk för vispningen.

    Jag såg att den senaste grodsemlan jag köpt hade ett tunt lager mandelmassa på bottenstycket.

    Min tanke är att man brer utrörd mandelsmassa på bottenstycket, lägger på en klick vispad grädde med mandelmassa ytterligare utrörd med vatten. Sist tillsätts finhackadmandel.

    Skall pröva denna variant

  • Shoutoutloud 14 februari 2011

    min mamma brukar alltid röra ihop mandelmassan med lite mjölk så att den blir lösare innan hon fyller semlorna.-dock endast lite lite.-men grädde blir nog också jättegott:D

  • BritaMariaN 14 februari 2011

    Tack för svar
    Det skall bli spännande att se, och smaka, hur det blir !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.