Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på "Mint kyssar?"

• 11 december 2000

eller vad det nu kan heta. Jag efterlyser ett recept som brukar vara flitigt förekommande om jularna. Har någon receptet? Innehållet är bla florsocker och pepparmintsolja. Detta ska blandas med något annat och på denna blandning ska man droppa choklad. Någon som förstår vad jag menar???? Hoppas det. Tar tacksamt emot andra recept på julgotter också.

• 12 december 2000

Håller med att det är tyst om dessa i år! Håll till godo***************************************PepparmintskyssarCa 60 stIngrediesenser2 äggvitor 500 g florsocker 2 droppar pepparmintsolja 50 g blockchokladGör så här:Vispa samman äggvitorna lätt med en gaffel. Tillsätt florsockret och pepparmintsoljan. Knåda massan tills den är smidig. Rulla massan till kulor och lägg dem på ett smörpapper. Platta till dem lite. Ställ kyssarna torrt och varmt för att torka, tar ca 1 - 2 dygn. Smält blockchokladen i vatten bad, lägg en klick på varje kyss. Förvara chokladkyssarna i en burk med smörpapper mellan varje lager.

• 16 december 2000

har sprungit på ett resept till på mintkyssar. Har lagt in en massa gottis i receptboken.../ jessicaMintkyssar4 dl florsocker1 dl vatten2 krm ättiksprit4?5 droppar pepparmyntsolja40 gram blockchokladGör så här:Blanda florsocker, vatten och ättiksprit i en kastrull. Koka upp och låt sockerlagen nå 115 grader ? använd gärna en hushållstermometer. Ta av kastrullen och häll över lagen i en skål. Låt svalna lite. Droppa i pepparmyntsoljan och rör om tills massan börjar bli tjockflytande. Klicka snabbt ut massan i ungefär 50 klickar på bakplåtspapper och låt stelna. Smält chokladen och droppa en prick på varje karamell när de stelnat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.