Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Saffransbullar?

  • Lainialia 3 december 2007

    Hejsan!

    Finns det någon som har ett recept på saffransbullar eller vad jag nu ska kalla dem. De ser ut som vanliga bullar med pärlsocker på, men det är saffran i degen och mandelmassa istället för kanel och socker, det är allt jag vet om dem bortsätt från att de ät supergoda :)

    //Laila

  • anluk 4 december 2007

    Har inte det receptet, men jag har ett recept på Saffransknutar ibland mina recept som också är supergottigt!

  • evaldo 4 december 2007

    Jag her ett recept på saffransbullar med mandelmassa här om det passar.
    SAFFRANSBULLAR MED MANDELMASSA
    40 stycken
    200 g smör
    1 dl honung
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    1½ dl socker
    1 tsk salt
    1 dl russin
    1 påse saffran (½ g)
    1½ liter vetemjöl
    FYLLNING
    100-200 g mandelmassa
    ägg
    pärlsocker

    Smält smör och honung. Tillsätt mjölk och värm till 37°. Smula jästen i en bunke, häll i vätskan och vispa till en slät konsistens. Rör ner socker, salt, russin och saffran. Arbeta ner så mycket mjöl att det blir en lätthanterlig deg. Låt jäsa till dubbel storlek ca 1 timme.
    Ta upp degen och knåda den ytterligare några minuter. Dela degen i 40 bitar. Forma bitarna till bollar och lägg dem i formar. Skär sockerbitstora tärningar av mandelmassan och tryck ner i bullarnas mitt. Låt jäsa ca 30 minuter.
    Pensla med vispat ägg och strö rikligt med pärlsocker runt mandelmassan. Grädda i 225° i ca 10 minuter.

  • Tillberga 4 december 2007

    är de inte bara att ta "vanliga" bullrecept lägga till saffran:o

    de skulle i alla fall jag göra
    Måd

  • Lainialia 7 december 2007

    Tack så mycket för recepten och tippset :)

    //Laila

  • Okänd 8 december 2007

    Har skrivit av evaldos recept också.Det måste testas.Tack så mycket.(Y)

  • baby-93 8 december 2007

    hej jag vill ha recept på lusse-bullar
    :)

  • Hannsi 8 december 2007

    hej hej jag har just gjort lussebullar och dom blev riktigt mumsiga:) receptet jag använde var det recept jag hittade på helt vanliga kanelbullar!:) hittade receptet på mjölpåsen och använde mig av det .. tog bort kardemumman och tillsatte saffran. saftiga och goda vart dom:)

  • KerstinH 9 december 2007

    Fick det här receptet at min svärdotter.Jag har inte provat det ännu men skall göra det idag.:)
    Får hoppas att dom blir goda:p


    Lussemuffins:
    En modern variant av en kär klassiker.
    Ingredienser
    24 st
    50 g jäst
    100 g smör
    5 dl mjölk
    250 g Kesella lätt
    2 påsar saffran, ca 1 g
    1 1/2 dl socker
    1/2 tsk salt
    ca 17 dl vetemjöl
    4 msk rumsvarmt smör
    100 g riven mandelmassa
    1 ägg
    4 msk flagad mandel

    Gör så här
    Smula jästen i en degbunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme,ca 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen till den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Arbeta degen på mjölat bakbord. Forma den till 24 släta bullar. Lägg dem i smorda muffinsformar. Blanda smöret med mandelmassan. Gör ett djupt hål i varje bulle och lägg i fyllningen. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 250°. Pensla med uppvispat ägg och strö över flagad mandel. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min. Låt kallna på galler.

  • lennali 9 december 2007

    Har lagt in "Lena´s saffransbullar" idag på min sida, mandelmassa har jag inte i mina bullar (pga att så många har allergi), men du kan utesluts sockret och vanilsockret och bre på mandelmassa i stället om du vill.
    Lycka till (Y)

  • Smulpajen 9 december 2007

    På min sida väntar jag på godkänt på jättegoda lussebullar med saffran! Titta in i mitt skafferi de närmaste dagarna:p

  • Smulpajen 9 december 2007

    På min sida väntar jag på godkänt på jättegoda lussebullar med saffran! Titta in i mitt skafferi de närmaste dagarna:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.