Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Receptefterlysning: hallon- och kokoskaka på mördegsbotten

  • Myrina 11 november 2009

    Jag har sökt efter recept på en kaka jag minns från barndomen utan resultat. Undrar därför om någon här vet vad jag menar? Kakorna består av tre lager med mördegsbotten (tror jag) underst, ett lager hallonsylt som mellanlager och sedan någon slags kokossmet överst. Den gräddas antagligen i långpanna och skärs i rutor efteråt.

    Om någon känner igen denna beskrivning vore jag ytterst tacksam för receptet!

  • frucaos 11 november 2009

    Det låter misstänkt likt ett av mammas recept, ska kolla med henne, och om det verkar s tämma lägger jag in det ikväll!

  • Myrina 11 november 2009

    Åh! Det vore ju otroligt bra om din mamma skulle ha receptet! Bara att hålla tummarna... :)

    Skrivet av frucaos den 11 nov 2009

    Det låter misstänkt likt ett av mammas recept, ska kolla med henne, och om det verkar s tämma lägger jag in det ikväll!

  • frucaos 13 november 2009

    Haha, glömde fråga henne - men har mailat och bett henne om receptet - så än finns det hopp!

  • babbs 13 november 2009

    Receptet jag har kallas "skattgömmor"

    Mördeg:
    5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 msk strösocker
    200 g smör
    2 ägg

    Kokossmet:
    2 ägg
    2 dl strösocker
    4 tsk vaniljsocker
    4 msk smält smör
    4 dl kokosflingor

    Fyllning: Hallonsylt

    Garnering: Florsockerglasyr, hallonsylt.

    Blanda till mördegen, tryck ut den i en långpanna. Bred på ett lager sylt. Bred kokossmeten över sylten och grädda i cirka 20 min, 225 grader.
    Skär den färdiga kakan i fyrkanter som garneras med glasyr och en klick hallonsylt.

  • Myrina 13 november 2009

    Tusen tack! Nu blir det till att baka i helgen!:)

  • frucaos 17 november 2009

    Kokostårta


    Mördeg:

    2 ¼ dl vetemjöl

    ¼ dl socker

    100 g margarin eller smör

    Fyllning:

    1 dl hallonsylt

    2 ägg

    1 ½ dl socker

    1 påse (200 g) riven kokos

    50-75 g smält smör eller margarin

    Gör mördegen och tryck ut den i en rund form, helst med löstagbar kant (springform). Grädda 15 min i 175-200 graders ugnsvärme tills degen fått lite färg.

    Bred ut sylten på den halvgräddade kakan.

    Vispa äggen och sockret. Tillsätt kokos och matfett. Fördela kokosmassan ovanpå sylten. Grädda kakan på nytt tills den får vacker färg och ser torr ut, ca 30 min.

    Sikta lite florsocker över.

    (Man kan med fördel vispa ihop kokosblandningen medan man gör första gräddningen.)

    Till långpanna brukar jag ta dubbel sats mördeg och 1 ½ sats fyllning.

    Det var det min mamma satt och tryckte på - är det skillnad? Har inte orkat jämföra ...
    Lycka till vilket du än väljer!

  • Myrina 17 november 2009

    Tack, tack båda för svaren (och till frucaos mamma givetvis). Jag ska provbaka båda och se vilket som stämmer bäst med "orginalminnet", svårt att avgöra innan.

    Jättetack som sagt, vad bra detta forum är!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.