Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Receptidé Lidl minisiliconformar

  • Kiwo73 10 november 2009

    :o Jag köpte fg vecka silikonformar på Lidl: 2 *Musse / Kalle / Långben, som var typ 1,5 cm djupa och 5*3 cm i längd och bredd. Är det någon som har idéer på recept som fungerar till dessa el liknande formar, jag provade det recept på kakor som kom med i den lilla foldern med bra resultat, kakorna blev mittemellan småkakke hård och muffinsmjuk men skulle vilja ha fler rec att testa.

  • lenajeanette 10 november 2009

    Vad jag förstår så är de till att ha i ugnen? Jag har en variant minisilkonformar från tupperware. Jag tar ett recept till muffins eller kladdkaka, något standardrecept, har i smeten till ca 2 tredjedelar och kortar ned på gräddingen i minuter samt något i värme. Det har ju en tendens att bli lite knaprigare muffins/kladdkaka om man gräddar lite för länge har jag märkt.

  • Kiwo73 10 november 2009

    ja, formarna är t ugnen, men är inte alls lika djupa som muffinsformar, ja har också silikon, både hjätran och runda muffins fr tupperware, men utmanimgen i detta fall ligger i att formarna är så grunda. Jag ska nog ändå prova att baka efter vanl muffinsrec också.

  • Buspippi 10 november 2009

    Tyvärr har jag inga idéer. Men kan man inte göra vanlig sockerkakssmet eller muffinssmet och grädda i dem??

    Verkligen avundsjuk på dig som fick tag på dem själv missade jag dem. De var slut sålda. :(
    Skulle varit perfekta till fika för småkompisarna...

    Hoppas du får många bra tips..
    Lycka till!!

  • hansdotter 10 november 2009

    Sen kan du ju alltid använda formarna till att göra roliga isbitar till kalasen!

  • boz1965 10 november 2009

    Låter som nåt man skulle kunna göra chokladpraliner med. Pensla ett "skal" av choklad, fylla med t.ex. chokladmousse, nougat eller chokladtryffel och sedan lägga på en botten av samma choklad som skalet.

  • Kiwo73 10 november 2009

    det lät spännande kommer att prövas,du har inte ngt mer exakt rec?

  • boz1965 10 november 2009

    Nja, det är inte så komplicerat, egentligen. Smält 70%-ig choklad och pensla ett 2-3 mm tjockt lager i formen. Se till så att du kommer in i alla skrymslen i formen med chokladen. Låt stelna i kylen medan du gör t.ex. chokladmoussen (finns recept här på MK). Ta ut formen med chokladskalen och spritsa i moussen så att det fyller ¾ av skalet och lägg på lite smält choklad med en sked över moussen, som ett "lock" eller botten. låt stelna i rumsvärme. Och "voila"!

  • Buspippi 10 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 10 nov 2009

    Låter som nåt man skulle kunna göra chokladpraliner med. Pensla ett "skal" av choklad, fylla med t.ex. chokladmousse, nougat eller chokladtryffel och sedan lägga på en botten av samma choklad som skalet.



    Vilken kul idé.. Jag som älskar att göra chokladpraliner.. När jag var liten (mellanstadie ålder) använde jag olika gipsformar att göra chokladformer. Vilket inte var så lätt. Det slutade oftast med att det gick sönder och fick bli helgjutna figurer randiga av olika sorts choklad..

    Nu måste jag ut och leta med lyckta och lampa efter liknande former.. Är ju snart dax att börja med julens alla prqaliner och tryfflar..

    Tack så mycket för tipset boz1965!!

  • redd 10 november 2009

    Lägg smördeg eller dylik småkaksdeg i dom kanske funkar?

  • boz1965 10 november 2009

    Skrivet av Buspippi den 10 nov 2009

    ...Tack så mycket för tipset boz1965!!


    Så lite, så! :)

  • jimboz 10 november 2009

    Jag är inne på boz förslag om att pensla dom så du får tunna skal och sedan fylla dom med någon kul fyllning som ex Pannacotta med bär eller Glassbåtar av något förslag.

  • vitchokladkaka 12 november 2009

    nej nej nej, pensla inte formarna utan häll i chokladen, knacka ur luftbubblorna och häll ut chokladen igen, det bildas då ett skal sen kan man fylla med lite vad man vil men jag som älskar hallon(L) gillar att fylla med hallonpuré, mörkchoklad, honung, smör & hallonlikör som blir en god fyllning, mer exakt recept finns i boken Chokladpassion, där det förövrigt finns en massa andra recept på praliner och massa annat gott med choklad!(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.