Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rice Crispies tårta - Förvaring

  • smulpajen1 7 oktober 2012

    Hej!

    Har tänkt göra rice crispies tårtor, den varianten med marängbottnar och smörkräm emellan (ej choklad-varianten) till på lördag. Då det är mkt annat som ska förberedas till kalaset vill jag gärna förbereda det som går på tårtorna. Undrar därför om ni har förslag på tillvägagångssätt? Kan man göra tårtbottnarna nu och frysa ner dem (hur gör man i så fall med äggulorna som blir över o som ska vara till smörkrämen? Håller de sig i kylen tills dess? Eller kan man göra smörkrämen redan nu också, går den att frysa?) Eller kan man göra tårtan färdig med smörkrämsfyllning o frysa alltihopa (förutom grädden o dekoration uppepå förstås). Tacksam för tips!

  • Cassiopeya 7 oktober 2012

    Jag hade gjort bottnarna i förväg och förvarat dem i skafferi, viktigt att det är torrt. Hade sparat äggulorna i kylen, i burk med lock eller glas med plastfolie över. Hade helst lagt ihop tårtorna samma dag, men det funkar med kvällen före också. Jag tycker marängen blir för seg annars. Lycka till!

  • Lenkan 7 oktober 2012

    Marängbottnarna kan man ju göra en 4 dagar i förväg och förvara torrt. Vad gäller krämen så tror jag det är bäst att göra dem tidigast dagen före och spara den i kastrullen man kokat den, bara lägga lock på...sen får man mjuka upp den på spisen utan att den blir varm.
    Att lägga ihop tårtan i förväg är inge vidare, marängen smälter och blir seg och mjuk istället. Men man kan vispa grädden lite i förväg och sen bara smeta på

  • frucaos 8 oktober 2012

    Hehe - ska också göra den till på lördag! Har tänkt göra bottnarna på torsdag, krämen gör jag på lördag. Håller med om att den bör läggas ihop precis innan servering, om man inte tycker om segt och kladdigt förstås - det har ju också sin charm.

  • smulpajen1 9 oktober 2012

    Tack snälla ni för svar!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.