Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ricotta / Mascarpone. Tips tack!

  • Ulrika91 28 september 2010

    Vi har en burk ricottaost hemma och en burk mascarpone. Jag är tacksam för alla tips om vad jag kan göra av de.. Av ricottan kan man ju göra någon middag, och mascarponen en efterrätt kanske? Jag använder så sällan dessa, så om du använder de ofta vill jag gärna veta vad du gör :)

  • jollo10 28 september 2010

    Om du har en bulle hemma kan du dela den på hälften och sedan steka i smör och sedan gör en kräm på mascarpone och lime och jordgubbar, du steker bullen sedan lägger du på lite jordgubbs och lime mascarpone kräm! Super GOTT!

  • FyllErik 28 september 2010

    Vi blandade i lite lime skal och limesaft i mascarponen och vispade en stund, åt den till kladdkaka. Annars har jag ätit en soppa på kronärtskocka med mascarpone i, jag vet tyvärr inte receptet men jag tror att det funkar om man skulle blanda i osten i kronärtskocks soppan som finns i recepten. Ricotta osten har jag gjort en efterrätt med ägg och ricotta som vispas i hop och gräddas i ugn, man åt den med bär....jag har inget recept där heller...man får höfta tll det...alltid är det nån som vill äta (ta med på jobbet i värsta fall{sick})..kanske ska det vara lite socker i äggvispet.

  • AnneNi 28 september 2010

    Testa mitt recept på Italiensk cheescake med bär, den är väldigt god!
    Ricotta har jag aldrig använt själv, men jag har sett recept som verkar goda med tex spenat och ricotta canneloni (pastarör), tror det finns recept på ica.se.
    Lycka till och tala gärna om vad det blir :-)

  • charlottat 30 september 2010

    använd mascarpone i cheesecake till exempel, god men väldigt fet smak så blanda gärna med något syrligare som philadelphia eller kesella.

    jag har gjort en jättegod rätt med ricotta men vet tyvärr inte var jag har receptet just nu. men ganska enkelt. man fräste ihop bladspenat och lök/vitlök, salt och peppar. fräset skulle sedan blandas med ricotta (en burk), en äggula har jag för mig och nån deciliter riven parmesan. skär remsor av färska lasagneplattor, lägg en klick på varje och rulla ihop till cannelloni (tror man skulle spara lite att toppa med sedan), lägg i ugnsfast form. gör en tomatsås (eller köp på burk om man vill) och häll över cannellonin, klicka över den sista ricottablandningen och lite mer parmesan uppe på. gratinera i ugn tills det fått lite färg. det var jättegott! jag är ledsen att jag inte vet var jag har receptet och inte är säker på några mängder, men tror det var ungefär så här.

  • Ulrika91 30 september 2010

    Skrivet av charlottat den 30 sep 2010

    använd mascarpone i cheesecake till exempel, god men väldigt fet smak så blanda gärna med något syrligare som philadelphia eller kesella.

    jag har gjort en jättegod rätt med ricotta men vet tyvärr inte var jag har receptet just nu. men ganska enkelt. man fräste ihop bladspenat och lök/vitlök, salt och peppar. fräset skulle sedan blandas med ricotta (en burk), en äggula har jag för mig och nån deciliter riven parmesan. skär remsor av färska lasagneplattor, lägg en klick på varje och rulla ihop till cannelloni (tror man skulle spara lite att toppa med sedan), lägg i ugnsfast form. gör en tomatsås (eller köp på burk om man vill) och häll över cannellonin, klicka över den sista ricottablandningen och lite mer parmesan uppe på. gratinera i ugn tills det fått lite färg. det var jättegott! jag är ledsen att jag inte vet var jag har receptet och inte är säker på några mängder, men tror det var ungefär så här.


    Haha det är nästan så att man kan tro att du har läst mina tankar. ;) Igår gjorde jag nämligen en cheesecake med mascarponen och spenatfylld cannelloni på ricottan.


    För de som också vill ha tips var det alltså detta receptet jag gjorde på cheesecake:

    http://www.bloggfamiljen.se/2009/07/23/somrig-cheesecake/

    och bytte då alltså ut philadelphian mot mascarpone och kesella istället.

    Cannellonin jag lagade la jag in här:
    Cannelloni med spenat, basilika och vitlök.

  • charlottat 1 oktober 2010

    ;) vad lustigt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.