Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Riktigt klassiska kakor!

  • Madame-Edith 9 september 2013

    Idag blev det en klassisk rulltårta! (Y)

    http://madame-edith.blogspot.se/2013/09/recept-rulltarta.html

  • ingja17 10 september 2013

    Strassburgare är en höjdare älskad av både av yngre och äldre.

  • AnjaSommar11 10 september 2013

    Jag gillar knäckflarn och bondkakor. :)

  • DoctorWho 10 september 2013

    Jag bakar då och då mormors recept på cigarrer, nästan samma som det nedan. Hon smälte mjuk nougat och bredde det på undersidan av en kaka och lade en till kaka ovanpå. När det stelnat doppade hon ena änden i choklad. Precis så gör jag, annars tycker inte vi (min familj och ALLA mina släktingar) att det är riktiga cigarrer. Samma sak gäller mormors spritskakor, har provat olika recept men de smakade "fel". Liknande recept nedan. Tur att jag hade sparat mormors urklippta recept. Spritsreceptet låg i påsen tillsammans med flera andra som jag trodde var borta för evigt.
    Cigarrer
    Mormors spritsade mandelkransar

  • AngieH 10 september 2013

    Cigarrer låter sjukt gott! Får nog ta och testa.

    själv har jag gjort chokladbiscotti idag. riktigt klassiskt om man är i Italien..... kanske?

    http://angiehults.blogspot.se/2013/09/recept-chokladbiscotti.html

  • annapatrik 10 september 2013

    Åh vad jag blir sugen på att baka i helgen. Rullrån, vanliga rån (det gör jag till jul), finska pinnar, knäckflarn, kolasnittar och när andan faller på blir det mazariner efter mormors recept. Ska försöka ta mig tid och lägga in det receptet i helgen, finns inget godare.

    När jag vill ha inspiration sätter jag mig och läser prinsessornas kokbok, finns mycket goda kakor där.

    http://yrhattans.wordpress.com/

  • bigganv 12 september 2013

    Nötkakor, bondkakor, kokoskakor, drömmar och chokladbröd!!!!!!

  • AngieH 15 september 2013

    Skulle göra spritskransar igår. Episkt misslyckande. Smeten ville inte igenom spritsen, och när jag testa plastpåse istället för att kunna göra hålet lagom stort så sprack påsen hela tiden. Till slut brev jag förbannat, kavlade ut delen (fast den var ju för kletig och lös egentligen), tog fram pepparkaksformen och gjorde kakor istället. Tyvärr bar degen för svårarbetad så det blev en plåt, sen var jag så sur att jag slängde hela skiten i papperskorgen under tämligen dramatiska former...

    Någon som har ett BRA recept på spritskransar?

  • DoctorWho 15 september 2013

    Skrivet av AngieH den 15 sep 2013

    Skulle göra spritskransar igår. Episkt misslyckande. Smeten ville inte igenom spritsen, och när jag testa plastpåse istället för att kunna göra hålet lagom stort så sprack påsen hela tiden. Till slut brev jag förbannat, kavlade ut delen (fast den var ju för kletig och lös egentligen), tog fram pepparkaksformen och gjorde kakor istället. Tyvärr bar degen för svårarbetad så det blev en plåt, sen var jag så sur att jag slängde hela skiten i papperskorgen under tämligen dramatiska former...

    Någon som har ett BRA recept på spritskransar?

    Tyvärr har jag lagt mormors recept bland mina egna urklippta recept och hittar det inte just nu, men jag har bakat receptet nedan (fast jag hittade det Sju sorters kakor). Degen MÅSTE vara kylskåpskall för att den ska gå att spritsa ut i längder som försiktigt formas till kransar/ringar. En kaksprits är ett måste. Det är enklast om man formar degen till rullar som är lite smalare än kakspritsen innan man lägger degen att vila i kylskåp. Om man spritsar ut degen för fort spricker den, jag har gjort det och fick forma om degen till en rulle och in i kylen igen med den. Hoppas att du lyckas med receptet.

  • AngieH 16 september 2013

    Skrivet av DoctorWho den 15 sep 2013

    Tyvärr har jag lagt mormors recept bland mina egna urklippta recept och hittar det inte just nu, men jag har bakat receptet nedan (fast jag hittade det Sju sorters kakor). Degen MÅSTE vara kylskåpskall för att den ska gå att spritsa ut i längder som försiktigt formas till kransar/ringar. En kaksprits är ett måste. Det är enklast om man formar degen till rullar som är lite smalare än kakspritsen innan man lägger degen att vila i kylskåp. Om man spritsar ut degen för fort spricker den, jag har gjort det och fick forma om degen till en rulle och in i kylen igen med den. Hoppas att du lyckas med receptet.


    Tack! Får testa vid tillfälle. Just nu är jag fortfarande sur på dessa kransar.... Men det går över! Får göra nåt annat så länge. Men jag tar nog ditt recept nästa gång, mitt var bara skräp!

  • matmedmeras 17 september 2013

    Jag älskar tigerkaka, men det var faktiskt länge sedan jag bakade en, här kommer recept till en mycket mjuk tigerkaka
    http://matmedmera.eu/mjuk-tigerkaka-under-snotacke/

  • MosterNettan 17 september 2013

    Eftersom jag nästan aldrig bakar själv blir jag jätteglad varje gång jag blir bjuden på kaffekalas där det finns finska pinnar, schackrutor och smörkransar.
    Bjuds det dessutom på rullrån då är lyckan fullkomlig!

  • AngieH 18 september 2013

    Idag blev det havreflarn! 80 stycken på en ynka smet, oslagbart!

    http://angiehults.blogspot.se/2013/09/recept-havreflarn.html

  • popik 24 september 2013

    Min mormor brukade göra några goda mördegskakor som efter bakningen penslades med äggvita och doppades i en blandning av kanel och strösocker.

  • martina63 25 september 2013

    Skrivet av mattjejen den 31 aug 2013

    Vaniljhorn e en gammal sorts kaka som e supergod. Kolasnitt, hästskor, chokladsnitt å bondkakor har min mamma bakat i alla år. Farmor brukade baka gifflar med apelsinmarmelad i.


    Ååå, apelsingifflar, det gjorde min mormor med, har faktiskt receptet kvar, men hade glömt bort det!

  • AngieH 12 oktober 2013

    Kolakakor, siprapskakor, kolasnittar.... Oavsett vad de heter är de goda!

    http://angiehults.blogspot.se/2013/10/recept-kolasnittar.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.