Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Riktigt smarriga semlor

  • croxie64 23 januari 2010

    Tänkte att jag skulle skapa en tråd för er som bakar mitt recept på semlor. Jag har fått många frågor om tillvägasättet både i kommentarerna och via meddelanden.

    Många blir smått oroade när den första delen av degen blir väldigt lös. Och jag vill bara säga att det inte är något att oroa sig över. Späd inte på med mera vetemjöl eftersom man bara har använt sig av hälften av de 7 dl som finns i receptet.

    Den andra degen blir lite fastare än den första.
    Ett gått råd är att vänta med att blanda i mera mjöl tills hela degen har jäst klar och det är dags att baka ut den. Då är det lättare att avgöra hur mycket mera mjöl det behövs för att degen inte ska vara för kladdig för att baka ut.

    Om ni använder er av en köksmaskin av något slag så blir degen som regel ännu lösare, och i så fall så är det ännu viktigare att se upp med för mycket mjöl.
    Själv så gör jag det på det gamla hederliga sättet och rör degen för hand eftersom jag tycker att jag har mer kontroll på det sättet.

    Hemligheten bakom de här fluffiga och mjuka bullarna är att man inte har mer mjöl i än vad som är tvunget. Annars är det lätt att dom blir kompakta och hårda.
    En annan sak är att man rör smöret tillsammans med sockret istället för att smälta det och blanda det i degvätskan.
    Jäsningen är den tredje biten som avgör hur bullarna blir. Att jäsa i omgångar ger bättre resultat även om det också drar ut på tiden. Men det är värt det i slutet :)
    Och helt klart är det att man har större chans att lyckas om alla ingredienserna håller samma temperatur.

    Så nu vet ni det ifall ni har undrat :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.