Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rischoklad med kokosfett - går att frysa?

  • sussisus 17 oktober 2009

    Jag ska göra rishoklad med kokosfett i, jag har för mig att det går att frysa - stämmer det?
    Om man kan frysa, hur länge klarar sig godiset i frysen?

    Det är vårgårdaris, florsocker, vaniljsocker, kakao och kokosfett i.

  • boz1965 17 oktober 2009

    Ingen mening att frysa det. Då blir riset mjukt, chokladen får antagligen en vit hinna och det har ingen effekt på hållbarheten eftersom fett inte fryser, men det fortsätter däremot att härskna även i frysen såväl som i rumstemperatur.

    Förvara dem i en lufttät burk på ett torrt, mörkt och svalt (inte i kylen) ställe istället så håller de bättre. Att burken är lufttät är viktigt eftersom det är syret i luften som får fettet att härskna (oxidera). Begränsar man tillgången på syre så fördröjer man oxideringsprocessen och varan håller längre.

    Choklad och kyl/frys är ingen bra kombination eftersom kylan kommer fettet att separera från chokladen - därav den vita hinnan. Choklad med vit hinna är inte på nåt sätt förstörd och smaken är densamma, men det ser inte så aptitligt ut. Har chokladen fått vit hinna kan man alltid smälta den och använda till baket eller nåt annat kul. Man behöver inte kasta den.

  • herrp 17 oktober 2009

    Håller med ovanstående insiktsfulla inlägg. Det bästa man kan göra med hemdonade godsaker är att konsumera det medans det är färskt och gott. Ät och njut, det klarar sig alltid någon vecka i svalt skafferi. Hälsar herrp

  • sussisus 17 oktober 2009

    Tack för era svar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.