Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Risgrynsgröt

  • islisa 30 november 2009

    Hej,
    jag och mina barn gillar verkligen risgröt, men tyvärr köper jag den färdig, eftersom den hemmalagade blir så mosig! Jag har använt ICA´s grötris. Någon som har några bra tips?
    Annan sorts ris, men vilken?
    Jul hälsningar!
    Anna

  • Wilmslow 30 november 2009

    Hej,
    Jag använder alltid grötriset och det brukar bli jättebra. Använder du receptet på paketet eller hur gör du? Jag kommer inte ihåg men har för mig att det brukar stå på spisen jättelänge och sedan är det nog viktigt att det inte kokar för kraftigt och att du inte rör för mycket.
    Tror inte det blir bra med vanligt långkornigt ris.

    mvh

  • ros 30 november 2009

    :)Hej!
    Jag gör min risgrynsgröt i ugnen det fungerar jättebra
    Under tiden som den sköter sig själv i ugnen kan jag göra mycket annat
    Risgrynsgröt i ugn
    Lycka till!

  • Lenael 30 november 2009

    Använder alltid ICA:s grötris och det blir jättebra.
    Använder receptet på påsen.
    Färdigkokar gröten på 100 grader i ugnen då behöver man inte röra
    så ofta och då blir det inte så mosigt. (Y)

  • Tiol 1 december 2009

    Här är en till som älskar att göra gröten i ugnen, inget passande alls, ( nästan), och klart på 1-1½ timme, beroende på hur mycket man gör. Se till att göra dagen innan om ni skall äta tidigt på morgonen. Jag gör alltid 10 portioner och har i kylen, och det håller sig flera dagar. Blir den för "stabbig" efter ett par dagar är det ju bara att späda med lite mjölk innan man värmer upp den.
    Funkar hur bra som helst och man slipper passningen / överkokningen vid spisen.

    Jag har använt flera olika fabrikat på rundkornigt ris, och jag tycker inte det varit så speciellt stor skillnad.

    Lycka till!

  • supermat 4 december 2009

    Hej!!!
    Jag använder alltid ICA,s grötris, men kokar med bara mjölk, utesluter vatten, då jag tycker det
    blir så "slabbigt".
    Jag kan tänka att du kokar för häftigt om det blir mosigt, man skall bara koka upp och sedan ska
    det små sjuda, det tar tid, men är värt allt rörande.
    Detta receptet är från min mor
    1 kaffekopp ris till 1 liter 3% mjölk. (Y)
    Lycka till!

  • boz1965 4 december 2009

    Såhär gör jag min gröt och den blir inte "mosig":

    2 dl grötris
    1 liter mjölk, valfri fetthalt
    ½ tsk salt
    1 kanelstång
    En klick smör (äkta)

    Smält smöret i en lagom stor kastrull (tänk på att riset sväller) på medelvärme och "svetta" riset ett par minuter i detta. Riset får inte ta färg, det ska bara bli lite transparent. Slå på mjölken, salta och lägg i kanelen. Låt koka upp på medelvärme. När gröten kommit i kok så sänk värmen såpass att gröten nätt och jämnt sjuder (kokar gröten även på lägsta nivån så lägg en 50-öring under kastrullen/grytan). Rör om. Låt sjuda 25-30 minuter eller tills risgrynen är mjuka och gröten är lagom tjock. Rör om då och då eftersom det annars tjocknar till i botten på kastrullen, det är då du får en beläggning på kastrullbottnen som kan vara ett litet helsicke att diska bort. Vill du ha en lite sötare gröt så sockra först när gröten är klar och medan den är fortfarande varm. Använder du sötningsmedel så tänk på att detta ofta inte tåler för hög värme och tappar då sin sötma och blir beskt istället.

  • Buspippi 4 december 2009

    Jag har aldrig provat att koka gröt i ugnen men det låter verkligen smidigt.. Så jag tror jag ska prova det i år... Tack för tipset..

  • Okänd 5 december 2009

    Sätten är många, men knepen är flera sägs det!
    Den här gröten kan göras på både långkornigt eller rundkornigt s.k. grötris.
    Har dock aldrig testat med basmati eller jasminris.

    1 1/2 dl ris
    3 dl vatten
    1/2 tsk salt
    1 msk smör
    1 bit, 4 cm, kanel
    6 dl mjölk
    1-2 dl grädde
    Strösocker efter smak
    Eventuellt 1 tsk vanilinsocker

    Blanda ris, vatten, kanel, salt och smör i en tjockbottnad gryta.
    Koka på svag värme ca 10 minuter eller tills vattnet börjar ta slut.
    Späd med mjölken och en dl grädde, koka upp under ständig omrörning så att det inte börjar att fastna i botten av grytan,
    Lägg på ett tättslutande lock på grytan och låt gröten svälla på mycket svag värme 40-45 minuter, rör inte i gröten förrän den svällt klart.
    Smaksätt med socker och vanilinsocker, späd med mera grädde om gröten verkar vara för tjock.
    Häll upp gröten i en skål och strö över lite malen kanel.
    Servera med mjölk och sirap.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.