Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rosmarin

  • flumhum 30 maj 2010

    Hej!

    jag har precis planterat en rosmarin växt och den ska nu blomma i mellan juni o juli..men sedan då? hur gör jag för att använda den?
    ska man torka den eller kan man använda den färsk?

    första gången jag odlar kryddor så behöver lite tips.

    Tack på förhand!
    / F

  • The_mama97mia 30 maj 2010

    Rosmarin använder jag gärna färsk, i marinader mest. Det är en ganska stark krydda. Man använder ju barren liksom. Om torkad, så kan man låta barren vara som torr krydda eller så blöter man dom o slänger på grillen ...

  • jimboz 30 maj 2010

    Oj vad smarrigt ! Jag brukar ha den till lamm sedan har jag den alltid i min ungstekta potatis..Den passar bra med Timjan också.

  • Snoops 30 maj 2010

    Jag såg en kock använda rosmarinkvistar som grillspett och barren som en del utav kryddningen på tv för ett tag sedan.
    "Man tager vad man haver" principen antar jag... men det såg gott ut.

  • svengelsk 31 maj 2010

    Tror inte den är vinterhärdig i Sverige. Du får söka råd om hur den bäst kan övervintras.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.