Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Royal Icing

  • croxie64 17 december 2010

    Sen ett par dagar tillbaka så har jag konstruerat delar till ett stort pepparkaksslott.
    Det mesta av dekorationen har jag redan planerat och det är i princip bara glasyren kvar. Ingenting är dekorerat än, men under helgen så ska jag både sätta ihop alla delarna och dekorera.

    I de flesta recept jag har hittat så består Royal Icing av äggvita, florsocker och citron juice. Är det någon som vet om juicen har någon betydelse och i så fall vad?
    Och kan jag ersätta den med något?
    Har också sett recept där man använder ättika i kristyren, men jag vet att det smakar apa minst sagt.

    Jag behöver en kristyr som blir riktigt hård och som varar ett tag så jag inte gör något misstag. Har över 60 bitar att montera och dekorera, så det gäller att få kristyren rätt från början.

    Vore tacksam för svar om det är någon som vet :)

  • svengelsk 17 december 2010

    Googlade lemon juice in royal icing och hittade wiki.answers.co./Q/why put lemon juice in royal icing. Svaret var som jag trodde att det gör smaken mindre sötsliskig. Icing har alltid varit något av ett mysterium för mig. Den blir aldrig som den skall vara. Så lycka till.

  • croxie64 17 december 2010

    Så det är bara en smaksättare. Tack för hjälpen :)
    Och jag håller med. Icing vill gärna bli för lös...eller för hård. Sällan jag får den där
    perfekta konsistensen, men jag måste ju pröva. Igen...heh

  • Amika 17 december 2010

    Nej det är inte bara smaksättare, inte alls. Man använder citronsaft eller yttepytte lite ättika för att det ska stelna snabbare. :)

  • croxie64 17 december 2010

    Skrivet av Amika den 17 dec 2010

    Nej det är inte bara smaksättare, inte alls. Man använder citronsaft eller yttepytte lite ättika för att det ska stelna snabbare. :)


    Jag började misstänka det. Gjorde ett test för en timme sen och det är fortfarande inte mer än torrt på ytan.

    Tack. Ska göra det enligt receptet som jag hittade till punkt och pricka, med antingen citron juice eller ättika.

  • Mistys 18 december 2010

    Jag tycker att glasyren blir brunaktig efter ett par dagar om man inte tillsätter citron. Så jag misstänker att den förhindrar missfärgning också. Det blir som om glasyren suger åt sig färg från pepparkakan annars tycker jag!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.