Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Runda fina tryfflar.

  • ericabus 31 juli 2011

    Hur får man fina runda kulor av tryffelsmeten.
    När jag rullar dem i handen smälter de ju direkt och blir bara gegga.

    Hur gööör man??
    Och hur får man dem lika stora?

    Några tips?

  • Amika 31 juli 2011

    Testa att låta smeten stelna i kylen i några timmar och sen kanske använda ett kuljärn?

  • escarboucle 1 augusti 2011

    känner igen ditt problem! sist jag gjorde tryfflar blev det likadant för mig, jag löste det genom att se till att smeten var riktigt kall, den spolade jag händerna i riktigt kallt vatten, detta fick jag göra rätt ofta, hann rulla typ 5 st innan jag fick spola händerna igen...så det är ju ingen bra metod tyvärr..

  • ericabus 1 augusti 2011

    Ja så gjorde jag också... kall smet/deg och kall händer, men det var svårt.
    Jag hade även kakopulver på händerna..

    Vad är ett kuljärn?

  • Amika 1 augusti 2011

    Ett kuljärn är ett redskap som man gör kulor med, typ melonkulor och dylikt. Finns att köpa på bland annat IKEA. Där köpte jag kuljärn, zestskalare och äppelurkärnare alla tre i ett för en billig penning.

  • Memelie 1 augusti 2011

    Välkyld tryffelsmet och kuljärn. Sedan rulla dem i kakao, florsocker eller vad som kan passa. I julas gjorde jag mintchokladtryffel och rullade i florsocker, blev jättebra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.