Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Så här går det till när jag bakar.....

  • lenajeanette 22 maj 2008

    Idag är ledig dag, passar bra att testa några av muffinsrecepten jag sparat i min kokbok. Sagt och gjort, jag skrider till verket.
    Röjer arbetsyta i köket plockar fram alla mått och ingredinser.

    Så till recepten,

    Äppelmuffins med smuldeg

    Jag skalar äpplen, steker dem. Jag gör smuldegen som blir skum, javisst ja, glömde havregrynen, då blev den bra.
    Smälter smöret, häller i sockret, sneglar på receptet, där det står: Vispa ägg o socker pösigt!
    Ägg? står inga i receptet, hjälp!
    Ställer smöret o sockret åt sidan höftar till med 2 ägg och vispar det med ½ dl socker, blandar ned det i smöret som det då redan är socker i.....
    Får ihop muffinssmeten, får då ett infall att jag vill ha högre muffins så jag tar 9 formar (Icas mellanstora amerikanska muffinsformar. I med smet, äppelklyftor och på med smuldegen som det blir mycket kvar av.
    Vad händer i ugnen tror ni? Jo, muffinsarna blir höga, jättehöga, så det rinner över!
    Men efter gräddning är det inte så farligt. Bara att ta bort lite stelnad muffinssmet så blir de jättefina.

    Tar nästa recept,

    Amerikanska citronmuffins

    Dubblar sasten och tar den här gången Stora Amerikanska muffinsformar. Blev ju smuldeg över från förra omgången så den har jag på även på citronmuffinsarna.


    Hur det blev? Synd att man inte kan lägga in bild, båda sorterna blev jättebra!
    Båda sorter kommer jag att baka igen, men äppelmuffinsarna kommer jag att hålla mig till rekommenderat antal formar:D

    Vad har jag då lärt mig av detta? Jo, läs NOGA igenom recepten in Lenajeanette!

    Men det är kul att baka!

  • frucaos 22 maj 2008

    Haha! Det där känner jag då alltför väl igen - men man lär sig med åren... för det mesta. Jag har kommit så långt att jag kollar att jag har alla ingredienser hemma innan jag börjar - men det kan gott hända att jag får problem ändå!
    Håller med om att det är kul att baka - synd bara att det inte är så nyttigt att stoppa i sig alsterna alla gånger...:'(

  • Glitterfia 22 maj 2008

    Så här går det till när jag ska baka. :p

    Först måste/vill jag ju börja med att städa köksbänken, dammsuga i allafall och kanske skura golvet och när det är klart har lusten för att baka runnit av mig.. :'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.