Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sänka smörets smältpunkt?

  • sockerkakan1 15 november 2010

    finns det något sätt/någon ingrediens som sänker smörets smältpunkt? Alltså så att smöret kan stå i rumstemperatur utan att smälta...

  • Cassiopeya 15 november 2010

    Mycket bra fråga, *tänka tänka* ...men vet faktiskt inte alls...hoppas någon annan vet =)

  • The_mama97mia 15 november 2010

    haha i knattarnas gröngölingsbok står ett tips om att ha smörklumpen i kallt (destillerat - eller i a f kokt och sedan avsvalnat) vatten. I en tät burk.

  • Mistys 15 november 2010

    Ja, tillsätta dåligt härdat fett. Det är så det funkar. Det är därför många tillverkare av billiga dåliga chokladbitar, kakor mm tillsätter härdat , processat fett för att inte dom ska flyta bort i rumstemperatur.
    Fast jag tror inte det finns att köpa härdat fett, vad jag vet.
    Så vad jag har hört iallafall brukar man säga att ju högre smältpunkt ju sämre fett.

  • sockerkakan1 15 november 2010

    fast..... Lätta smör 28% är ju jättemjukt medans riktigt 80% smör är stenhårt? :O

  • Mistys 15 november 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 15 nov 2010

    fast..... Lätta smör 28% är ju jättemjukt medans riktigt 80% smör är stenhårt? :O


    Ja men det är väl i kylen va?? Eller? I rumstemperatur smälter väl smöret fortare än lätta. Lätta håller sig väl lika i rumsvärme eller? Köper aldrig lätta :(

  • The_mama97mia 15 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 nov 2010

    haha i knattarnas gröngölingsbok står ett tips om att ha smörklumpen i kallt (destillerat - eller i a f kokt och sedan avsvalnat) vatten. I en tät burk.


    Förtydligar - i Nya Gröngölingsboken (Richters förlag 1996) står följande:
    "Smörkampen!
    Varje morgon börjar striden med smöret så snart det kommer ur kylen. Det är hårt som sten och svårt att bre och rullar alltid av den rostade brödskivan så snart du tar den första tuggan. Knatte förvarar inte sitt smör i kylen längre. Han tar ut det ur förpackningen och lägger det i en skål med vatten som har kokat och svalnat. På det sättet hålls smöret mjkukt och färskt. Det var så här smöret konserverades innan kylskåpet uppfanns. "

    Heja gröngölingarna!

  • sockerkakan1 15 november 2010

    Misty09 : Tänkte det också först men testade att micra de båda smören och lätta behövde bara 12 sekunder medans smöret behövde 58 (!) sekunder

  • Mistys 15 november 2010

    Hmmmm klurigt.......... I boken ( minns inte titeln) men den handlar om fusk och dåliga matvaror står att fabrikanternas knep är att använda härdat fett för att hålla konsistensen. ja, jag har ingen annan idé {question}

  • Cassiopeya 15 november 2010

    Hm jag har något som kryper omkring i bakhuvdet från en kemilektion för flera år sen, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var. Kanske kollar upp det närmre i morgon. Nu är det dags att laga mat till morgondagen =)

  • redd 16 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 15 nov 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 15 nov 2010

    fast..... Lätta smör 28% är ju jättemjukt medans riktigt 80% smör är stenhårt? :O


    Ja men det är väl i kylen va?? Eller? I rumstemperatur smälter väl smöret fortare än lätta. Lätta håller sig väl lika i rumsvärme eller? Köper aldrig lätta :(


    Vad har lätta med smör att göra?

    Lätta är ett margarin d.v.s. en blandning av olja (mest härdat fett), vatten och för att kunna blanda i mer vatten div. bindmedel etc.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Margarin
    http://www.latta.se/margarin/om_margarin

  • sockerkakan1 16 november 2010

    det var en diskussion om härdat fett har högre/lägre smältpunkt än riktigt smör. ;)

  • sockerkakan1 17 november 2010

    Cassiopeya: skulle du kunna kolla upp det? är nämligen väldigt nyfiken om det överhuvudtaget går ^^

  • Shoutoutloud 18 november 2010

    varför vill du sänka smörets smältpunkt?Ä*nyfiken* du kan ju prova ställa det i ett kallt och dragigt fönster!

  • myamone 19 november 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 15 nov 2010

    finns det något sätt/någon ingrediens som sänker smörets smältpunkt? Alltså så att smöret kan stå i rumstemperatur utan att smälta...

    Ha smöret i kylen {snowman} och använd osthyvel när Du skall använda det {doctor}

  • sockerkakan1 19 november 2010

    ladymarmalade: det är en ganska kompicerat men för att göra lång histora kort: tänk dig att du har en mazarin. det är en mördegsbotten och en fyllning. fyllningen är okänd men konsistensen av den är som kylskåpskallt smör, eller en pralin (konsistensen är helt len och fast). smaken är ganska neutral men har toner av vanilj, citron och smör.

    frågan är: vad består fyllnigen av?

  • Peter_Stompare 19 november 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 15 nov 2010

    finns det något sätt/någon ingrediens som sänker smörets smältpunkt? Alltså så att smöret kan stå i rumstemperatur utan att smälta...


    Precis som några andra nämnde så finns det ju olika sorters fett. Ister, kokos- och palmfett är väl såna håller sig hårda om jag inte minns helt fel

  • MisaMisa 19 november 2010

    Att sänka smörets smältpunkt betyder vål att det ska smälta vid lägre temperaturer? Dvs smälta fortare när det tas ut ur kylen, eller rentav vara flytande i kylen. Eller är det en högre smältpunkt du eftersträvar, så att smöret smälter långsammare?
    Det känns som om vi borde vara överens på den punkten innan vi börjar komma med goda råd.

  • sockerkakan1 19 november 2010

    ja, smöret ska smälta långsammare ;)

  • Mistys 20 november 2010

    Har försökt hitta något på nätet. Det enda jag kan läsa mig till är just det vi tagit upp här ovan. Mättat fett har högre smältpunkt, dvs värmas till högre temp innan det smälter. Omättat och fleromättat smälter fortare. Dom förklarar också att två olika sorters fett ihopblandat smälter fortare, molekylerna kan inte blandas ihop tillräckligt vilket ger en ostabil struktur. Dom förklarade det som om man travade massa stolar av samma sort på varandra sen tog man en stol med annan form i mitten. Då blir traven väldigt ostabil.

    Så rent mättat fett är bäst ur den synpunkten men blanda inte i grädde,mjölk eller choklad för då rasar det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.