Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saker som passar ihop.

  • Marksten 12 februari 2010

    Tänkte man kunde starta en tråd om saker som passar ihop och inte i matlagning och bakverk.

    Jag vill veta om ingefära och saffran passar ihop i en sås?

  • Gnurf 12 februari 2010

    Ägg & Bacon :p

  • mattant41 12 februari 2010

    Skrivet av Marksten den 12 feb 2010

    Jag vill veta om ingefära och saffran passar ihop i en sås?


    Vad ska den såsen vara till??

  • Okänd 12 februari 2010

    Bruna bönor och fläsk passar ihop(Y):p

  • Okänd 12 februari 2010

    Förlåt!
    Ingefära och saffran gifter sig helt klart med varandra, i lagom proportioner naturligtvis! (L)(L)

  • AttillaJ 12 februari 2010

    (Y)Jag har tänkt precis samma sak .
    Vilka kryddor passar ihop?
    Vilka rotfrukter kan man blanda i grytor?

  • Heisjo 12 februari 2010

    I grytor kan man blanda alla rotfrukter(Y) Det beror snarare på vilken grund man baserar grytan på.

    När det gäller udda smakkombinationer kan jag rekommendera curry och kardemumma i gryta, eller lime och wasabi i en förrätt med räkor. Det är jätteroligt att prova olika nya sammansättningar:)

  • Okänd 12 februari 2010

    Skrivet av Heisjo den 12 feb 2010

    I grytor kan man blanda alla rotfrukter(Y) Det beror snarare på vilken grund man baserar grytan på.

    När det gäller udda smakkombinationer kan jag rekommendera curry och kardemumma i gryta, eller lime och wasabi i en förrätt med räkor. Det är jätteroligt att prova olika nya sammansättningar:)



    Helt underbart.
    För att inte tala om curry och stjärnanis!

  • Roggan 12 februari 2010

    Persilja och gröna vindruvor

  • amoz 12 februari 2010

    Curry, ananas, gurka och valnötter i en räksallad är supergott!!!(Y)

  • Gnurf 13 februari 2010

    Chili, vitlök och ingefära. En härlig threesome som Jimboz skulle sagt!! Knu...nä jag menar...smakar jättegott i munnen...(Y)

  • Marksten 13 februari 2010

    Jag tror också på ingefära och saffran. Anledningen var att jag såg ett recept på en vägg inne på en hushållsskola. Och där stod det: Jamaicasås. = vit sås, ingefära. vitpeppar, gurkmeja och sedan något till som jag inte kommer ihåg.
    Så jag tänkte lite längre , gurkmeja smakar ju ingentig, bara för färgen. Så varför inte saffran istället.
    Ska prova någon dag.

  • Marksten 13 februari 2010

    Tänkte på "egg benedict" har lite udda kombo. Muffins, kokt ägg, skinka och hollandaisesås.

    Har aldrig gjort men....

  • MosterNettan 13 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 13 feb 2010

    Chili, vitlök och ingefära. En härlig threesome som Jimboz skulle sagt!! Knu...nä jag menar...smakar jättegott i munnen...(Y)


    Håller med på alla punkter Gnurf. Ibland kramar jag en lime till också!

  • The_mama97mia 18 april 2010

    Testade en grej häromkvällen och nu är det min nya favorit -
    vattenmelon med flingsalt på! Såå gott...

  • The_mama97mia 18 april 2010

    ...och i dessa grilltider... rosmarin, citron, vitlök - en skön kombination till fläskkött, 'även nöt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.