Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Seg sylt i kakorna

• knyppeltanten 17 februari 2011

Maken gillar hallongrottor men när jag bakar dem tycker han alltid att sylten blir seg, jag använder köpt hallonsylt (Önos). Vad gör jag för fel och hur ska sylten vara, själv tycker jag inte om syltkakor så jag vet inte hur den ska vara.

• littlejohn 17 februari 2011

Jag bakar också syltkakor ibland, tar den sylt jag har. Hallon, jordgubb, krusbär, m.fl och alla blir sega. De man köper är också sega, det blir kanske så när det går i ugnen. Vi får se om någon vet.

• Erajscha 17 februari 2011

Det är väl för att den torkar i ugnen, späd den med lite vatten innan så blir den inte lika torr.

• knyppeltanten 18 februari 2011

Skrivet av Erajscha den 17 feb 2011

Det är väl för att den torkar i ugnen, späd den med lite vatten innan så blir den inte lika torr.

Tack för tipset, det ska jag prova med.

• baconegg 18 februari 2011

• aerosmith 18 februari 2011

Jag tycker att det är det som gör syltkakorna så goda, att sylten blir seg...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.