Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Semmelfyllningar

  • maman 4 februari 2011

    Efterlyser alternativa fyllningar till semlor!

    har ett stickcafé coh tänkte erbjuda semlor nu till veckan, vilket inte är helt problemfritt.

    En är laktosintolerant, en hatar vispgrädde ett par tål inte mandel och nötter osv..........................

    Har därför tänkt duka fram släta bullar, och olika slags fyllningar så att man får bygga sin egen semla.
    Det blir säkert jättebra men det gäller då att det finns alternativ till mandelmassa och grädde.

  • Cilla71a 4 februari 2011

    Vaniljkräm såg jag att ett bageri hade i sina fastlagsbullar, kanske du kan ha en smör & vanilj fyllning, smör & kanel fyllning kanske, någon god sylt, nötfyllning, lemoncurd, smörkräm. Tänk om man skulle prova lite turkisk yoghurt med lite flytande honung? Det finns laktosfri medelhavsyoghurt & även laktosfri grädde. Smaksatt grädde kanske?
    Ja, det är bara fantasin som sätter gränser :)

  • marinaronneby 4 februari 2011

    Hallon är gott istället för mandelmassan :-)!!!

  • Cassiopeya 4 februari 2011

    Istället för vanlig grädde kan du väl använda laktosfri grädde?

    För de som inte tål/gillar mandelmassa är vaniljkräm ett alternativ :)

    När jag gör "vanliga" bullar ibland fyller jag dem med tex blåbärssylt eller äpplemos, det borde väl funka om det är i semleform också.

    Rör ihop kanel, smör och socker som en fyllning. Och smör, kardemumma och socker som en annan. Blir också som en "vanlig" fyllning fast som semla ;)

  • lenaje 4 februari 2011

    Jag brukar inte köra den vanliga mandelmassan rakt av, utan jag blandar den med inkråmet i bullarna samt mosar ihop det med lite mjölk. Detta gör att det blir lite mindre sött, och konsistensen blir mjukare och i min smak godare.
    Jag skulle även tro att en skvätt cognac i denna röran skulle kunna bidra positivt...

  • Europe 4 februari 2011

    Skrivet av maman den 4 feb 2011

    Efterlyser alternativa fyllningar till semlor!

    har ett stickcafé coh tänkte erbjuda semlor nu till veckan, vilket inte är helt problemfritt.

    En är laktosintolerant, en hatar vispgrädde ett par tål inte mandel och nötter osv..........................

    Har därför tänkt duka fram släta bullar, och olika slags fyllningar så att man får bygga sin egen semla.
    Det blir säkert jättebra men det gäller då att det finns alternativ till mandelmassa och grädde.

  • Zlemma 4 februari 2011

    Förra året gjorde jag med vaniljkräm i för den nötallergiske och så kokade jag ihop en äppelkompott med kanel.
    Gör man äppelkompott själv kan man ju välja hur stora bitar av äpplena man vill att det ska vara och det behöver inte bli lika löst som färdigt äppelmos.

    Du har fått många bra förslag, tror jag ska försöka minnas några själv. {clap}

  • SannaLager 4 februari 2011

    vi har alla slags allergier i våran familj våra semlor fylls med inkrom blandat med mandellmassa och lite grädde, äpplemos, jordgubbssylt, hallonsylt, med eller utan grädde på semlan. Tyckte själv att marsan eller vaniljkräm lätt gott. Det behöver inte vara bara allergier som sätter stopp då även dieter kan hållas med alternativ semla.
    Lycka till

  • Saleborn 4 februari 2011

    Choklad eller nougat fyllningar..eller i stället för vispad grädde kan du ha en choklad ganache. Man värmer upp grädde och häller det på chokladen som smälter och så låter du det svalna och sen vispar du upp det.

  • MillyNova 4 februari 2011

    Känner en familj som inte mandelmassa de brukade i alla fall ersätta den med nötcreme.. har aldrig testat själv men kan vara värt en försök

  • Cassiopeya 4 februari 2011

    Skrivet av Saleborn den 4 feb 2011

    Choklad eller nougat fyllningar..eller i stället för vispad grädde kan du ha en choklad ganache. Man värmer upp grädde och häller det på chokladen som smälter och så låter du det svalna och sen vispar du upp det.


    Det var nog det godaste förslaget ;) Måste provas!!! :p

  • Bumbis 4 februari 2011

    Trots att jag gillar den traditionella semlan så sparar jag denna tråden för det var flera sorter jag vill prova(Y)

  • DeniseCupcakes 15 februari 2011

    Kokosfyllning är supergott och en bra ersättning till mandelmassan.

    För det behövs:
    2 dl riven kokos
    ½ tsk malen kanel
    1 msk farinsocker
    1 dl mjölk

    Skär ett lock av bullarna, gröp ur en del av inkråmet och blanda med kokos, kanel, farinsocker och mjölk. Rör eller mixa till en tjock massa. Fyll blandningen i bullarna.
    Vips! Så har du en supergod kokosfyllning i dina semlor.

    Mer om receptet finnes på denna länk:
    http://www.matklubben.se/recept/chokladsemlor_med_kokosfyllning_93705.html

  • soccermum 16 februari 2011

    Ser att många tycker som jag vad det gäller fyllning till semlor :)
    Jag lade precis in ett recept på mina fem "bästa" fyllningar om det finns fler som vill göra t ex mandelmassan från grunden och inte köpa färdig :P Hoppas det kan glädja någon mer här!

    Fyllning till semlor nr 1, hemmagjord mandelmassa
    Fyllning till semlor nr 2, nötmassa
    Fyllning till semlor nr 3, hemmagjord vaniljkräm
    fyllning till semlor nr 4, nougatfluff
    Päronmousse

    edit: jag fick inte godkänt när jag lade fem fyllningar på ett recept så jag fick göra om till fyra nya och stryka päronmoussen eftersom det fanns en snarlik redan här på MK

  • soccermum 16 februari 2011

    Skrivet av Saleborn den 4 feb 2011

    Choklad eller nougat fyllningar..eller i stället för vispad grädde kan du ha en choklad ganache. Man värmer upp grädde och häller det på chokladen som smälter och så låter du det svalna och sen vispar du upp det.


    När jag sett recept på ganache så är det alltid med mörk choklad och mina barn är inte jätteförtjusta i det medan jag tycker det är jättegott.. Min fråga till dig nu är iaf om man kan använda vilken choklad som helst (precis som när man gör fluff) ?
    Om den bara går att göra på mörk choklad ska man ha med hög kakaohalt eller funkar blockchoklad?

    Tack på förhand!

  • EliBerg65 16 februari 2011

    Själv gillar jag allt med blåbär i, så jag brukar göra semlor med blåbärssylt istället för mandelmassa. Lite lyxigare kan man göra med hjortronsylt!

  • isabellk 16 februari 2011

    Till dom som inte tål mandel, (är själv mandelallergiker) så brukar min mamma göra så goda semlor till mig där hon bara bytt ut mandelmassan med lite blåbärssylt!
    Också är jag laktosintolerant och det finns laktosfrigrädde att köpa :)

  • Memelie 16 februari 2011

    Många föredrar vaniljkräm i stället för "vanlig" semle-fyllning, dock inte jag. Men jag skulle kunna tänka mig att testa någon god mousse i stället för både fyllning och grädde.

  • Hilmer54 16 februari 2011

    i ICAs buffe nr 2 sidan 26 finns ett läsartips.
    Mandelfri mandelmassa
    Mixa 1dl solrosfrön, 1dl florsocker,½tsk vaniljsocker, och 2msk vispgrädde med stavmixer.
    Har inte testat själv med låter gott.

  • Cassiopeya 17 februari 2011

    Skrivet av soccermum den 16 feb 2011

    Skrivet av Saleborn den 4 feb 2011

    Choklad eller nougat fyllningar..eller i stället för vispad grädde kan du ha en choklad ganache. Man värmer upp grädde och häller det på chokladen som smälter och så låter du det svalna och sen vispar du upp det.


    När jag sett recept på ganache så är det alltid med mörk choklad och mina barn är inte jätteförtjusta i det medan jag tycker det är jättegott.. Min fråga till dig nu är iaf om man kan använda vilken choklad som helst (precis som när man gör fluff) ?
    Om den bara går att göra på mörk choklad ska man ha med hög kakaohalt eller funkar blockchoklad?

    Tack på förhand!


    Visst går det bra med ljus choklad, eller blockchoklad, men det anses inte vara lika "lyxigt". :) Lycka till och hoppas barnen väl ska smaka :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.