Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Semmelfyllningar

  • soccermum 17 februari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 17 feb 2011
    Visst går det bra med ljus choklad, eller blockchoklad, men det anses inte vara lika "lyxigt". :) Lycka till och hoppas barnen väl ska smaka :)


    Tack för svaret :) Kanske blir till att prova detta på semlorna i år då :P Eller på muffins som egentligen var det jag hade tänkt från allra första början.. Hur som helt, som sagt var, tack för svaret!

  • Cassiopeya 17 februari 2011

    Skrivet av soccermum den 17 feb 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 17 feb 2011
    Visst går det bra med ljus choklad, eller blockchoklad, men det anses inte vara lika "lyxigt". :) Lycka till och hoppas barnen väl ska smaka :)


    Tack för svaret :) Kanske blir till att prova detta på semlorna i år då :P Eller på muffins som egentligen var det jag hade tänkt från allra första början.. Hur som helt, som sagt var, tack för svaret!


    Kom på att jag har ett recept sparat på chokladganache, kolla in det. Du kan ju göra på vit choklad också, många älskar det (L)

    Chokladganache till tårta

  • soccermum 17 februari 2011

    sparat :)

    Det verkar som jag antingen har använt ordet fluff felaktigt när det gäller chokladfluff eller att ganache är ett finare ord för olika sorters chokladfluff ;)

  • grethel 18 februari 2011

    Hittade detta i datorns gömmor. Har aldrig provat men det verkar bli en stor sats, kanske halvera?


    MANDELFRI MANDELMASSA
    För allergiker

    500 g mannagryn
    500 g florsocker
    1 ½ dl flytande margarin
    1 dl mjölk

    Blanda allt utom mjölk i matberedarens skål
    Häll i mjölken medan mixern arbetar
    Massan är färdig när den är slät och smidig

  • [email protected] 18 februari 2011

    Jag rekommenderar mosad banan blandat med vispgrädde istället för mandelmassan. Mums.

  • Johanna44 18 februari 2011

    Mitt förslag är:

    Mosad banan + cocosflingor + cacao = jättesmaskigt {eat}

  • Lunchdax 18 februari 2011

    När jag var liten tyckte jag inte om mandelmassa, så mamma gjorde jämt en specialare åt mig. Den bestod av att i gropen lägger man hackade hasselnötter och valfri mängd strösocker. Jag tycker fortfarande det är jättegott och så enkelt, även om jag mest tar mandelmassa.

    Något som är jättegott är att ta mandelmassa som man tillsätter smält mörk choklad och espresso-kaffe. Hur gott som helst tycker jag!

  • Tillberga 18 februari 2011

    Lemoncurd med ingefära

  • TanjaE 21 februari 2011

    Lingonsylt i stället för mandelmassa.

  • Cassiopeya 21 februari 2011

    Nötcreme eller nutella som man köper färdig i affären borde vara riktigt gott också med en klick grädde till :p Hm det får jag nog prova själv <_<

  • alingsasaren 2 mars 2011

    Vad tror ni om Odense Bakmassa? Är den inte gjord på aprikoskärnor?
    Smakar och är precis som vanlig mandelmassa (till de allergiska).

  • bernit 2 mars 2011

    Skrivet av maman den 4 feb 2011

    Efterlyser alternativa fyllningar till semlor!

    har ett stickcafé coh tänkte erbjuda semlor nu till veckan, vilket inte är helt problemfritt.

    En är laktosintolerant, en hatar vispgrädde ett par tål inte mandel och nötter osv..........................

    Har därför tänkt duka fram släta bullar, och olika slags fyllningar så att man får bygga sin egen semla.
    Det blir säkert jättebra men det gäller då att det finns alternativ till mandelmassa och grädde.


    Det finns ju massor av fyllningar allt från choklad till vanilj men... det är ju inga semlor längre, eller :)

  • Eery 2 mars 2011

    Skrivet av alingsasaren den 2 mar 2011

    Vad tror ni om Odense Bakmassa? Är den inte gjord på aprikoskärnor?
    Smakar och är precis som vanlig mandelmassa (till de allergiska).



    den använder jag jättemycket istället för mandelmassa och marsipan. visst skiljer smaken lite grann men jag vill ju ha "riktiga semlor" inte en massa alternativa fyllningar.

  • Buspippi 2 mars 2011

    Själv vill jag ha riktig semla som det ska vara med mandelmassa (fast jag vill ha hemmagjord inte köpt som enligt mig är för sliskig) och grädde men jag förstår helt klart tanken med andra fyllningar då det finns så många som inte gillar riktiga semlor.

    Lycka till hoppas ni får det trevligt på stickcaféet.

  • Buspippi 2 mars 2011

    Sparar tråden ifall jag själv hamnar i samma problem att jag får gäster som inte tycker om eller tål riktiga semlor.

  • rostok 2 mars 2011

    Hej, några av mina barn har svårt att tåla den köpa mandelmassan, då den i vissa fall är utblandad med annat än mandel och socker, det har ju till och med hänt att det funnits jordnötter i den utan att det stått deklarerat. Därför gör både de och jag alltid vår egen mandelmassa. Eller rättare, vi hackar mandeln riktigt smått i en mixer (mal den alltså inte), blandar sedan i så mycket socker som vi vill ha, blandar sedan med lite inkråm och mjölk eller grädde. Detta blir godare än med "riktig"mandelmassa, förutsatt att man tål mandel alltså,

  • Miao 4 mars 2011

    Hej
    Jag brukar riva mandelmassan fint sen häller jag på lite vaniljvisp och några droppar bittermandelolja och vispar ihop till en slät fyllning. Jätte god fyllning om man nu tycker om bittermandelsmaken. Stoppa bara inte för mycket av det,

  • irrevirr 4 mars 2011

    Pröva min mandelkräm, jättegod.:)

  • annelieberggren 4 mars 2011

    Jag brukar ta innan kromet, mandelmassa, grädde och några droppar bittermandel olja.
    Det är super gott om man gillar mandelsmak.

  • idea_ 5 mars 2011

    Skrivet av alingsasaren den 2 mar 2011

    Vad tror ni om Odense Bakmassa? Är den inte gjord på aprikoskärnor?
    Smakar och är precis som vanlig mandelmassa (till de allergiska).



    Bara ett problem, aprikos är liksom plommon, nektarin och persika släkt med den frukt som mandeln är karna i. Detta kan betyda att man även är allergisk mot bakmassan. Bra att tänka på så att det inte blir någon anafylaktisk chock. Tror att den föreslagna hemgjorda kokosmassan blir ett bättre altrnativ då kokos och mandel väll inte är släkt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.