Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Semmelfyllningar

  • snabbagda 16 februari 2012

    Hej!
    Vi är både mandel- och nötallergiker samt laktosintoleranta.
    Laktosfri vispgrädde är helt ok.
    Som i Permalänks recept kan man riva ned frön av solros eller jag föreslår pinje"nötter" (som är ett frö) i stället för mandel. Speta med lite vanilla. Själv droppar jag några droppar "bittermandelolja" (som kommer från aprikoskärnor) för att få mandelmassesmak. Är man allergisk mot aprikos så kan det ju vara lika illa. Rekommenderas därför bara för hemmabruk.

  • carmarino 16 februari 2012

    Eftersom min bror är mjölkproteinallergiker så testade jag Carlshamns Luftig Visp på en tårta i helgen. Den är väldigt tjock, så man får klicka den ur paketet. Sedan ska den vispas (kylskåpskall), men det går fort. Den blir krämig och smakar faktiskt lite mandelmassa (tyckte i alla fall jag). Enligt Carlshamns hemsida så "Mäter [den] under 100 ppm gluten - klassas som låg-gluten." Vet inte om den går så bra att spritsa, på grund av tjockleken, men med en kraftig sprits går det säkert.

  • tilda 16 februari 2012

    Hjortronsylt eller kanske hjortronparfait(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.