Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Shortening

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Jag har kollat buttercream icing recept på nätet och i en del använder de smör + något som de kallar shortening. En del använde bara shortening. Fettet låg i en burk och färgmässigt såg det ut som ister. Är det ister eller är det bara att använda margarin eller smör rakt av?

    En tillsatte också "corn sirup" och grädde eller mjölk för att det skulle bli lättare att breda ut på kakan. Vad är Corn sirup och finns det svenska recept på smörkräm som är bra? Jag tänkte använda det i de här cake balls istället för philadelphiaostsmörkräm.

  • boz1965 10 oktober 2010

    Shortening betyder rätt och slätt "matfett", åtm i matlagningssammanhang.

  • Mistys 10 oktober 2010

    shortening |ˈ sh ôrtni ng; ˈ sh ôrtn-i ng |

    butter or other fat used for making pastry or bread.

    Så säger ordboken iallafall så det verkar ju funka med smör.

    jag tycker smörkrämen man använder till chokladbeskvier är bra. Smör, florsocker, äggula och smaktillsats. Kanske fungerar till det du tänkt.

  • chrisq 10 oktober 2010

    (Y) mat fett över huvudtaget corn syrup är en söt majs sirap svår att hitta finns säjert recept på smörkräm jag äter tyvärr inte det så har inga lycka till med letandet

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Tack för er hjälp, då använder jag bara margarin! Jag får väl ha i lite grädde om smeten behöver bli lösare eller ta brödsirap kanske, den är ju genomskinlig.

  • boz1965 10 oktober 2010

    Har du en CityGross i närheten så hittar du Corn Syrup i den amerikanska hyllan på specialavdelningen.

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Tack. Ska kolla om det finns i närheten annars ska jag kolla när vi åker söderut i landet till jul.

  • boz1965 10 oktober 2010

    Jag tror säkert att Hemköp, Coop, ICA eller nån annan också har det. Man ska bara veta att leta på rätt ställe i butiken så är det inte så svårt att hitta. Det brukar finnas i specialavdelningen för utländska specialiteter, som t.ex. asiatiskt, balkan, mellanöstern-mat etc.

  • chrisq 10 oktober 2010

    finns bara i sverige på grays inte cg inte hemköp o inte coop är inte samma som den amerikanska

  • chrisq 10 oktober 2010

    (Y) och den är amerikansk så inte på asiatiska sidan alls

  • boz1965 10 oktober 2010

    Struntprat! Finns på Citygross' avdelning för utländska specialiteter. Att påstå annat är bara... dumt...

  • chrisq 10 oktober 2010

    (Y) då får du en kopia o det vill jag inte ha

  • chrisq 10 oktober 2010

    (L) avslutar denna tråd då vi inte kan prata ha det gott

  • boz1965 10 oktober 2010

    Ja, vill man nu kalla direktimport från USA för "kopia" så...

  • boz1965 10 oktober 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 10 okt 2010

    Tack. Ska kolla om det finns i närheten annars ska jag kolla när vi åker söderut i landet till jul.


    Hittar du inte äkta corn syrup där du bor så går det att ersätta med annat om man nu inte A.B.S.O.L.U.T. måste ha just corn syrup.

    Läs det här: http://www.recepthjalpen.se/sirap.html

  • boz1965 10 oktober 2010

    Skrivet av chrisn den 10 okt 2010

    (Y) då får du en kopia o det vill jag inte ha


    Nu gällde ju tråden inte vad DU ville ha, utan vad trådstartaren ville ha.

  • svengelsk 10 oktober 2010

    Här i England finns det flera sorters vegetabiliskt fett som många använder istället för ister. Traditionellt använder man hälften smör och hälften ister när man gör short pastry. Det gör pajdegen mörare och framförallt billigare.

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 10 okt 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 10 okt 2010

    Tack. Ska kolla om det finns i närheten annars ska jag kolla när vi åker söderut i landet till jul.


    Hittar du inte äkta corn syrup där du bor så går det att ersätta med annat om man nu inte A.B.S.O.L.U.T. måste ha just corn syrup.

    Läs det här: http://www.recepthjalpen.se/sirap.html


    Tack! Videon jag såg var från USA så det var väl därför de hade corn sirup i smörkrämen. Men det måste ju gå lika bra med den ljusa eller vita sirapen. Sött som sött kan jag tänka mig och kletiga är nog alla sorterna. Men jag ska kolla efter corn syrup när jag kommer till större affärer, det kan ju vara kul att prova och känna vad det smakar.

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Skrivet av svengelsk den 10 okt 2010

    Här i England finns det flera sorters vegetabiliskt fett som många använder istället för ister. Traditionellt använder man hälften smör och hälften ister när man gör short pastry. Det gör pajdegen mörare och framförallt billigare.


    Jag har läst någonstans att matbröd ska bli bättre om man använder ister. Då ska jag pröva det till pajdeg, den vill jag gärna ha mör. Jag använder så gott som aldrig smör då jag inte tycker om smaken utan margarin men det kan ju också bli bra med ister. Tack för rådet.

  • boz1965 10 oktober 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 10 okt 2010

    ...Tack! Videon jag såg var från USA så det var väl därför de hade corn sirup i smörkrämen. Men det måste ju gå lika bra med den ljusa eller vita sirapen. Sött som sött kan jag tänka mig och kletiga är nog alla sorterna. Men jag ska kolla efter corn syrup när jag kommer till större affärer, det kan ju vara kul att prova och känna vad det smakar.


    Ja, det handlar ju såklart om smaknyanser. Sötman, som sådan, borde i princip vara densamma. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.