Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Silikonbakform

  • Erajscha 14 juni 2009

    jag har köpt en silikonbakform (i form av ett slott/borg) som jag ska baka födelsedagstårta till bonusgrabben i.

    Jag har aldrig bakat i slikonform innan, ska man bröa den formen på samma sätt som traditionella bakformar?

  • boz1965 14 juni 2009

    Har hört från andra att det är lite si-och-så med att silikonformar "håller formen" s.a.s. Fyrkantiga formar blir ovala. Runda formar som faller ihop med resultatet att smeten rinner ut på ugnsplåten istället. Men det är bara vad jag har hört, jag har aldrig själv testat. Kanske har de personerna köpt billiga formar på Lidl eller nåt...

  • annelieberggren 14 juni 2009

    Jag har provat att baka sockerkaka i den. Den satt stenhårt fast inne fick pilla ut den som resultat smulor, sen var det inte gräddad klar heller, jag tycker (N) om dem.

  • Erajscha 14 juni 2009

    Skrivet av annelieberggren den 14 jun 2009

    Jag har provat att baka sockerkaka i den. Den satt stenhårt fast inne fick pilla ut den som resultat smulor, sen var det inte gräddad klar heller, jag tycker (N) om dem.


    Bröade du den?

  • gimmiahug 14 juni 2009

    Jag har haft perfekta resultat med silikonformar, MEN... de har varit svindyra varianter från England och de har även haft lååååånga instruktioner om hur man ska använda dem - kontentan har varit att eftersom de inte leder värme som metall gör, kan man behöva öva lite innan man får bra resultat. (Jag fick fint resultat redan första gången, men det där vet man ju aldrig - tror dock att om du drar ner ugnsvärmen lite och låter kakan gå aningen längre än vad receptet anger att det kommer att gå bra!) Vad gäller att bröa, brukar jag strunta i det i vilken form jag än använder, däremot smörjer jag alla formar innan smeten hälls i!

    Att vända ut silikonkakor har faktiskt inte varit svårt tycker jag (eller har jag bara haft tur?) men din borg låter ju så klart som något man vill ta det försiktigt med. Hoppas det går bra och om det gör så, hade det varit roligt att se en bild?!

  • Erajscha 15 juni 2009

    Tack för tipset. Ska smörja den (kanske med fettspray?) men strunta i ströbrödet då.

    Går det bra blir det absolut nån bild :-)

  • mooseella 15 juni 2009

    Det jag upplevt med silikonform är att den är lite lealös, så när man ska ta ut den ur ugnen så drar jag över den på bakplåt och låter den svalna lite innan jag tar ur kakan.

  • Erajscha 15 juni 2009

    Ah.. man kanske ska både sätta in den och ta ut den med hjälp av ugnsgallret?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.