Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Silikonformar?

  • Wombat04 27 maj 2008

    Jag är lite stenålders ibland när det gäller redskap och bakformar, och nu har jag en fråga om silikonformar till muffins och kakor. Vilket föredrar ni att använda, silikon eller "vanliga" bakformar? Varför är det bra med silikon? Jag är tacksam för svar då jag snart ska skaffa lite nya formar och inte vill slänga ut en krona på något jag inte vet funkar. :D

    Bella

  • Queenie 27 maj 2008

    Sen jag köpte silikonformar till muffins och en för sockerkaka så använder jag aldrig annat, hur bra som helst. Muffinsen släpper lätt ur formarna, du kan även frysa in dem i formarna. Dessutom kan man ju använda dem gång efter gång. Tänk bara på när du köper dem att diska ur dem med diskmedel första gången och sen olja in dem lite. Det behöver man bara göra första gången.

  • Lange 27 maj 2008

    Jag som är aningen dålig på att organisera mina skåp och dessutom har massor av prylar (som jag oftast inte använder) gillar silikonformarna eftersom dom kan knölas ihop utan att ta skada. Ett tips från mig är bara att inte köpa dom allra billigaste för det kan vara dålig kvalitet ( inte alltid men ofta) :)
    Lycka till och tänk på att det mesta är vanesaker....(Y)

  • Okänd 27 maj 2008

    fastnar inte, lätt att diska, behövs inte smöras och bröas, lätta att förvara (och oftast att hitta också, de brukar vara i lite gladare färger). m.m m.m m.m

    köper du små typ muffinssilikonformar är de jätte bra att göra glassbakelser i. Dessa formar finns dessutom i tex. hjärtformar odyl.
    Små isbitssilikonformar är jättebra att göra praliner i. Istället för att köpa svindyra formar i plast från tex. panduro så går det lika bra att använda sånna!!!
    (Y)

  • Russinet-Korinten 27 maj 2008

    Jag har en hjärtformd silikonform.
    Den är lätt att diska, men jag blev lite orolig om den skulle smälta om det blev för varmt i ugnen.
    Annars är den bra o lätthanterad!(Y)

  • frucaos 27 maj 2008

    De har väl en max-temp som de tål - 220º om jag inte minns fel, så det är på kneken med vissa av mina muffinsrecept.
    Själv föredrar jag faktiskt muffinsplåt - jag stoppar pappersformar i för att det blir lättare att diska då, och trevligare att hantera de färdiga muffinsarna också.
    Men jag har inget emot silikon egentligen - har mindre formar som jag använder till bl.a praliner.

  • Carro67 27 maj 2008

    Det verkar vara bra med silikonformar, miljövänligt framförallt. Det ska jag nog köpa och testa, eftersom jag brukar baka mycket muffins.

  • voffa3 7 april 2011

    Det går att använda silikonformar till frysta efterrätter som parfait. Snygg portionsform och parfaiten släpper snabbt formen. Dessutom finns silikonformar i massa roliga former.

  • Annie28 7 april 2011

    Jag har en hel del siliconformar från tupperware då jag varit försäljare av och till under många år. Det är jättebra formar som jag använder i stort sett jämt om jag bakar något..
    :) Åh som många skriver har de ju flera användnings-områden!

  • Roggan 8 april 2011

    Passar på att fråga när det finns i tråd i ämnet...
    Hur funkar det att bröa silikonformar? Jag gillar ströbrödsmaken på sockerkakan.{curl-lip}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.