Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sirap?

  • Nettan75 28 augusti 2010

    Jag skulle vilja försöka koka min egen sirap, men är inte riktigt säker på hur. Någon som har nån bra idé? Är det bara att koka ner en vanlig sockerlag? Och om man skulle vilja smaksätta, tex med apelsin eller liknande, hur gör man då?

    Mycket tacksam för svar!

  • Lunchdax 28 augusti 2010

    Jag har också funderat på att göra egen sirap, men efter att ha läst verkar det lite mer avancerat än jag trodde. Det består av flera sockerarter iaf, och andra socker än vanligt brukar vara ganska dyrt så därför avstod jag från det. :/
    Men jag hittade på Familjeliv en person som skrev så här:
    "För att få något som liknar sirap tar du 60% socker, blandar de olika sockerarterna, och 40% vatten som kokas i 5-10 min. Då får du ca 70% socker i din "sirap" och får då något som liknar vit sirap.
    Låter du den koka längre så stiger temperaturen och laken blir mörkare = ljus eller mörk sirap."

    Jag skulle tro att det bara är att tillsätta apelsin/annat i själva kokningen, kanske inte från allra första början utan lite senare. Men jag vet inte säkert.

    Lycka till!

  • Amika 28 augusti 2010

    Sirap är en tjock och segflytande vätska som framställs genom invertering av råsocker. Sockret sönderdelas med hjälp av ett enzym till en blandning av glukos, sackaros och fruktos.
    Vettekatten om det är så lätt eller värt att göra egen. Varför inte bara hetta upp vanlig sirap och tillsätta rivet apelsinskal?

  • Lunchdax 29 augusti 2010

    Fast man ska inte skrämmas av konstiga meningar om "invertering o enzymer" - kemiska processer sker i all matlagning oavsett avancerat eller inte. De flesta ämnen omvandlas och förändras av enzymer och reaktioner när man exempelvis har kakan i ugnen, sylten på spisen osv. Det är naturligt.

    Och jag kan tänka mig att det blir bra mycket godare än den industriframställda. Däremot kanske det inte blir billigare, och det kan ta ett tag att koka. Å andra sidan - sirap använder man oftast inte i större mängder, bara en matsked här o där, och då blir det ju inte så dyrt egentligen om man gör den själv heller.

    Sedan finns det förstås specialare som björk/lönn/gran-sirap! Det kan man också göra själv och är väldigt exklusivt (om man köper i affär har jag hört att det kostar ca 800kr per LITER). Men det är är kokning och tappning som tar tid kan jag säga!

  • idea_ 29 augusti 2010

    Sen beror det ju på om man verkligen menar sirap eller om man är ute efter syrop, som den där söta smaksatta vätskan man kan ha i drinkar eller kaffe.

  • mafia 29 augusti 2010

    Jag gjorde för några år sedan maskrossirap. Den blev jättebra. Hur jag gjorde minns jag inte och det kvittar väl, för det är ju inte maskrostid nu.

  • Nettan75 30 augusti 2010

    Nja jag menade riktig sirap, inte bara sån man har i drinkar. Men det där att hetta upp vanlig och smaksätta är ju en idé. Den färdiga är ju billig, men det är det hemgjorda som är roligt =)

    Tack för tips och idéer, ska leta lite till och se vad det blir!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.