Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sjabblade bort mina tårtrecept. Era favoriter önskas

  • marielotta 15 augusti 2009

    Hej,
    håller på att organisera min kokbok här på MK. Raderade alla tårt/bakelse recept :(
    Vill ni hjälpa mig genom att berätta vilka era favoriter är?
    Tacksam för er hjälp.
    hälsn. Lotta

  • matis17 18 augusti 2009

    jag är ledsen för det :'(. jag tänker hjälpa dig med det här är en av mina tårtor"blåbärs tårta"1. Lägg den undre tårtbottnen i en kakform med löstagbar botten. Blöt upp 4 gelatinblad i kalltvatten. Låt blåbären rinna av i ett durkslag, ta vara på saften och ställ åt sidan. Mosa blåbären med stavmixer.

    2. Krama ur gelatinbladen och värm upp dem med lite bärmos och blanda sedan med resten av blåbärsmoset. Bred blåbärsmoset på den undre tårtbottnen och låt stelna lite.

    3. Smält chokladen med grädden i en kastrull på svag värme under omrörning, låt sedan svalna Lite. Tillsätt mascarpone sked för sked och rör om kraftigt. Värm upp blåbärssaften, lös upp resten av gelatinet i saften och tillsätt till mascarponeblandningen. Rör om väl.

    4. Bred en tredjedel av mascarponeblandningen över blåbären. Lägg på ”tårtlocket” och bred på resten av mascarponeblandningen, men spara ungefär 5 msk. Ställ resten av blandningen allt tills den börjar stelna. Ta bort kakformen och bred resten av blandningen runt tårtan.

    den är väldigt god:p

  • marielotta 18 augusti 2009

    Tack :)
    låter intressant, någon gång provar jag. Är såååå gottesugen.

  • Nina90 19 augusti 2009

    Kan rekommendera Frusen chokladtårta som min syster lagt in, hennes namn på matklubben är "smarrig". Tårtan är en favorit hemma hos oss, vi åt den senast igår då vi firade!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.